www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
  • Maandag 28 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement, Erik Wesselius is te gast in poppodium EKKO en debatteert over de "macht van Europa".
  • Dinsdag 29 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement Erik Wesselius, zal deelnemen aan het EU panel van de University College Utrecht.
  • Dinsdag 29 april Rotterdam - 20:00 - 21:30 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Alexander van Steenderen is te gast bij de politieke talkshow DRAAD.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Weeklog Dennis de Jong: de EU-begroting als motor voor onze economie?

24-06-2012 • Volgens de meeste Europarlementariërs is de Europese Unie, veel meer dan de lidstaten, de motor voor onze economie. Geld dat via Brussel wordt uitgegeven, heeft meerwaarde. Dat moge zo zijn voor grensoverschrijdende of belangrijke innovatieve projecten, maar voor het overige lijkt het mij veel handiger als geld wordt uitgegeven door nationale regeringen. Die kunnen veel beter dan Brussel beoordelen waar de economie lokaal, regionaal en nationaal behoefte aan heeft. Bovendien voorkom je zo een heleboel administratieve rompslomp.

Tijdens de afgelopen vergadering in Straatsburg, nu alweer twee weken geleden, stemde het Europese Parlement over een motie in het kader van de besprekingen over de nieuwe meerjarenbegroting voor de Europese Unie. Naast de lofzang op de effectiviteit van de Europese fondsen bevat de motie ook een oproep om eigen Europese belastingen in te gaan stellen: op financiële transacties en door de invoering van een Europese BTW-opslag. Het Europees Parlement lijdt hier duidelijk aan een tunnelvisie. Al jaren keurt de Europese Rekenkamer de verantwoording van de Commissie over de begroting af. Er zitten teveel slordigheden en onrechtmatigheden in. Hoe efficiënt zijn die fondsen dan? En rondpompen van geld in plaats van doelgerichte fondsen voor de armste lidstaten, alsmede voor grensoverschrijdende en innovatieve projecten, lijkt me evenmin erg efficiënt.

Waarom dan toch die roep om meer geld en echte Europese belastingen? Die opstelling past gewoon helemaal bij de hunkering naar een federale superstaat. Ook in Amerika hebben ze federale belastingen naast de belastingen van de deelstaten. Een flink opgehoogd budget voor Brussel en eigen belastingen betekent in wezen machtsoverdracht aan Brussel. Zolang de meeste Nederlanders van een dergelijke superstaat niets willen weten, en zolang de grote bedrijven in Brussel nog de dienst blijven uitmaken, zal de SP dit soort bewegingen naar meer macht voor Brussel met alle mogelijke middelen bestrijden. Dat is niet eenvoudig in zo’n eurofiel parlement, maar samen met de Tweede Kamerfractie kunnen we op zijn minst de broodnodige luis in de pels zijn.

/europa :: column

/europa :: video's