www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 18 april Schagen - Kandidate voor het Europees Parlement, Gabriella Molica neemt deel aan de forumdiscussie op de Europese dag van het Regius College Schagen.
  • Vrijdag 18 april Utrecht - 20:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Reinout Heijdra is te gast bij het Politiek Café van SP afdeling Utrecht.
  • Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Prinsjesdag in september wordt schertsvertoning

13-06-2012 • Het Europees Parlement heeft vandaag ingestemd met het 'Europese Two-pack', het sluitstuk voor het economisch bestuur. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: 'Als Prinsjesdag in september blijft plaatsvinden, wordt straks alleen nog maar gesproken over een ontwerpbegroting. Brussel kan daar in de maand oktober nog aanbevelingen voor schrijven en de Nederlandse regering moet vervolgens binnen twee weken laten weten hoe ze de Brusselse aanbevelingen gaat opvolgen. Daarmee wordt Prinsjesdag een schertsvertoning.' De SP verwerpt dit pakket, samen met het eerder aangenomen 6pack, omdat hiermee eenzijdig de nadruk komt te liggen op bezuinigingen en bijvoorbeeld niet voorzien wordt in een hervorming van de Europese Centrale Bank (ECB) zodat die daadwerkelijk voor rust op de financiële markten kan zorgen.

De maatregelen van het Two-pack missen volgens De Jong ook op andere terreinen doel. De Jong: 'Zo wil het Europees parlement Euro-obligaties instellen. Hiermee komt de schuld van de bankenreddingen in Zuid Europa bij gewone mensen in heel Europa te liggen en dat allemaal om de beurzen en de financiële markten te kalmeren. Een echte oplossing zou zijn om de ECB op de schop te nemen. In plaats van alleen maar de inflatie in de eurozone te bestrijden zou de ECB op korte termijn extra geld moeten uitlenen om de economie aan te jagen, een aanpak die in de VS duidelijk effect heeft.'

Een van de weinige lichtpuntjes in de voorstellen ziet de SP in de scherpe veroordeling van de oneerlijke belastingregimes in verschillende crisislanden. De Jong: 'De laatste jaren is de belastingdruk in Europa steeds ongelijker verdeeld: grote bedrijven en mensen met veel vermogen weten handig gebruik te maken van allerlei mogelijkheden om belasting te ontwijken, terwijl gewone mensen de rekening voor de crisis moeten betalen. Het is goed dat het Europees Parlement eindelijk oproept om de lasten eerlijker te verdelen´.

/europa :: column

/europa :: video's