www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 18 april Schagen - Kandidate voor het Europees Parlement, Gabriella Molica neemt deel aan de forumdiscussie op de Europese dag van het Regius College Schagen.
  • Vrijdag 18 april Utrecht - 20:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Reinout Heijdra is te gast bij het Politiek Café van SP afdeling Utrecht.
  • Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Gesthuizen: 'Rechterlijke toets essentieel bij strafrechtelijke samenwerking in Europa'

13-06-2012 • ‘Het is een slechte zaak dat Nederland voortaan verplicht is mee te werken aan het verzamelen van bewijsmateriaal op verzoek van een andere EU-lidstaat, zonder toets van een rechter. De rechtsbescherming van de Nederlandse burger wordt steeds verder om zeep geholpen’. Dat zegt SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen, die verontwaardigd is dat haar voorstel voor een betere rechtsbescherming voor Nederlanders bij strafrechtelijke samenwerking in Europa gisteren geen steun kreeg van partijen als PvdA, CDA en VVD.

Sharon GesthuizenGisteren werd er gestemd over het Europees bewijsverkrijgingsbevel, die in de plaats komt van het (traditionele) rechtshulpverzoek. Voortaan is Nederland verplicht om mee te werken
aan het bevel uit een ander Europees land om stukken en goederen in beslag te nemen en aan een andere lidstaat op te sturen, met het oog op het leveren van bewijs in strafzaken. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om opgeslagen vingerafdrukken of DNA-profielen, maar ook om de complete administratie van een bedrijf. De mogelijkheden om deze medewerking te weigeren zijn beperkt en er is niet voorzien in een rechterlijke toets. Ondermeer de Raad voor de Rechtspraak toonde zich bezorgd over het gebrek aan rechtsbescherming.

Gesthuizen is voorstander van effectieve strafrechtelijke samenwerking in Europa, maar fel tegenstander van het uitkleden van de rechtsbescherming van de Nederlandse burger. ‘We zien de problemen bij het Europees Arrestatie Bevel, mensen worden soms voor flutdelicten overgeleverd aan bijvoorbeeld Polen. Met mijn voorstel probeer ik dit te voorkomen. Ik vind dat een Nederlandse rechter moet kunnen kijken naar de noodzakelijkheid en de proportionaliteit. Dat zou een belangrijke waarborg zijn voor de Nederlandse burger, maar het is spijtig dat de PvdA, CDA, D66 en de VVD hier anders over denken.’

Gesthuizen eist dat het Europees Onderzoeksbevel in strafzaken, waarover nu in het Europees Parlement onderhandeld wordt, betere waarborgen zal bevatten voor de rechtsbescherming. Ook SP-Europarlementariër Dennis de Jong zet zich hier voor in.

/europa :: column

/europa :: video's