www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
  • Maandag 28 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement, Erik Wesselius is te gast in poppodium EKKO en debatteert over de "macht van Europa".
  • Dinsdag 29 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement Erik Wesselius, zal deelnemen aan het EU panel van de University College Utrecht.
  • Dinsdag 29 april Rotterdam - 20:00 - 21:30 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Alexander van Steenderen is te gast bij de politieke talkshow DRAAD.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

De Jong wil debat over ondermijning gedragscode Europarlementariërs

03-06-2012 • SP-Europarlementariër Dennis de Jong verwerpt wat hij ‘sabotage’ noemt van de aangescherpte gedragscode voor Europarlementariërs door de voorzitter en vicevoorzitter van het Europees Parlement. De gedragscode werd opgesteld na het uitbreken van een lobbyschandaal vorig jaar in het Europees Parlement. Dennis de Jong was een van de acht opstellers van de nieuwe regels die onder meer een maximumbedrag voor giften vastleggen en meer openheid af moeten dwingen over bijverdiensten en ontvangen reisjes. De Jong: ‘Nu steekt het Bureau, de top van het Europees Parlement daar een stokje voor. Op eigen initiatief worden de regels nu soepeler gemaakt. Ik wil snel een debat om dit besluit terug te draaien’.

Dennis de JongHet Bureau van het Europees Parlement is samengesteld uit de voorzitter van het Europees Parlement en vertegenwoordigers van de meeste fracties en neemt besluiten over de agenda en organisatie van het Europees Parlement. Volgens het besluit van het bureau , dat in handen is van De Jong, worden de regels voor openbaarmaking van reisjes versoepeld. De Jong: ‘In ons voorstel moest elke reis die de Europarlementariër maakte op kosten van derden openbaar worden gemaakt. Nu hoeft dat alleen nog maar als er businessclass gevlogen wordt en de hotelkamer duurder is dan 300 euro per nacht.’

Dennis de Jong had eerder deze week al aangekondigd om in juni samen met transparantie waakhond Transparency International met voorstellen te zullen komen voor een verdergaande, vrijwillige gedragscode. Met dit initiatief en het plenaire debat hoopt De Jong de druk op het Bureau van het Europees parlement op te voeren. Het besluit van het Bureau van het Europees Parlement komt in dezelfde week dat een masteronderzoek van VU-studenten ook al de gesloten agenda’s van Europarlementariërs met betrekking tot ontmoetingen met lobbyisten hekelt.

/europa :: column

/europa :: video's