www.sp.nl/europa

Zoeken in /europa

/europa :: onze mensen

/europa :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
  • Donderdag 24 april Woerden - 13:30 uur, Anne-Marie Mineur, SP-kandidate voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, is te gast op het forum Europese Verkiezingen van ANBO (Klik hier voor meer informatie.).
  • Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
  • Maandag 28 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement, Erik Wesselius is te gast in poppodium EKKO en debatteert over de "macht van Europa".
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

De Jong en Transparency International gaan voor extra openheid Europarlementariërs

30-05-2012 • SP-Europarlementariër Dennis de Jong neemt samen met Transparency International een initiatief dat extra openheid van Europarlementariërs voorstaat. Vorig jaar heeft het Europarlement, naar aanleiding van een omkoopschandaal, een aangescherpte gedragscode aangenomen. De Jong was één van de acht Europarlementariërs die de nieuwe regels opstelde. De Jong: ‘De afspraken die toen zijn gemaakt zijn een mooie eerste stap. Nu blijkt echter, onder meer uit een onderzoek van VU-masterstudenten, dat de regels niet duidelijk genoeg zijn en niet ver genoeg gaan. Samen met Transparency International wil ik hier nu met een kopgroep van Europarlementariërs werk van gaan maken.’

Dennis de JongHet initiatief van De Jong en Transparency International, dat wereldwijd strijd voert tegen corruptie, zal in juni worden gepresenteerd. Het initiatief zal onder meer een verregaande, vrijwillige code voor deelnemende Europarlementariërs bevatten over contacten met lobbyisten. De Jong: ‘Het gebrek aan openheid over wat er in Brussel gebeurt staat ook het afgelopen jaar weer bovenaan de klachtenlijst van de Europese ombudsman. Met deze gedragscode zullen Europarlementariërs het goede voorbeeld geven. Zo gaan Europarlementariërs bijhouden met welke lobbyisten er contact is geweest bij het opstellen van een officieel rapport van het Europees Parlement.'

De voorstellen van de SP’er en Transparency International komen daags na de publicatie van een onderzoek van vier masterstudenten van de VU waarvan de uitkomsten gepubliceerd werden in De Groene Amsterdammer. In het onderzoek worden alle Nederlandse Europarlementariërs gevraagd om hun contacten met lobbyisten gedurende één maand te openbaren. Minder dan de helft van de Nederlandse Europarlementariërs werkte mee aan het onderzoek, waaruit duidelijk werd dat er veel onduidelijkheid is over onder meer de definitie van ‘lobbyisten’. Ook werd uit het onderzoek onvoldoende duidelijk wat geldt als een bijbaan en wat bij het Europees Parlement moet worden opgegeven als bijverdiensten.

/europa :: column

/europa :: video's