www.sp.nl/europa

Fractiemedewerkers:
Femke Reudler Talsma
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kox: 'Homohaat hoort niet in Raad van Europa'

25-05-2012 • Europese mensenrechten gelden voor iedereen, homo's incluis. Dat zei SP-senator Tiny Kox vandaag in Tirana tegen de vicepremier van Albanië. Diens land is komend half jaar voorzitter van Europa's oudste en grootste mensenrechtenorganisatie.

Tiny KoxEerder stelde een homohatend lid van de Albanese regering botweg voor om de Nederlandse ambassadeur Van den Dool het land uit te zetten.Hij zou 'te homovriendelijk' zijn, wat niet zou passen bij de Albanese cultuur. Daarover zijn inmiddels in Nederland Kamervragen gesteld aan minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken. Kox, als fractievoorzitter van Europees Verenigd Links in de Raad van Europa in Tirana aanwezig, vroeg vicepremier Haxhinasto ondubbelzinnig afstand van dergelijke bizarre homohaat te nemen. Dat deed de vicepremier, die beloofde dat onder Albanees voorzitterschap gelijke rechten voor homo's zouden horen tot de bevordering van mensenrechten in het algemeen. Albanië zal de Europese Conventie voor de Rechten van de Mens en de uitleg die daaraan door het Europese Mensenrechtenhof in Straatsburg gegeven wordt, volledig respecteren, aldus de Albanese bewindsman, die komend half jaar het Comité van Ministers van de Raad van Europa leidt.

Albanie

Een dag eerder had Kox de kwestie-Van den Dool al voorgelegd aan secretaris-generaal Jagland van de Raad van Europa. Die maakte duidelijk dat ook hij zich ernstige zorgen maakt over de in veel Europese landen toenemende homohaat en discriminerende wetgeving. Hij noemde onder meer Rusland en Moldavië. Daartegenover staan, aldus de Noorse voorman van de Raad van Europa, positieve ontwikkelingen in onder meer Servië. Jagland herhaalde zijn eerdere dringende beroep op lidstaten serieuzer werk te maken van de gelijke berechtiging van homo's.

/europa :: column

/europa :: video's