www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 18 april Schagen - Kandidate voor het Europees Parlement, Gabriella Molica neemt deel aan de forumdiscussie op de Europese dag van het Regius College Schagen.
  • Vrijdag 18 april Utrecht - 20:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Reinout Heijdra is te gast bij het Politiek Café van SP afdeling Utrecht.
  • Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

De Jong: Europese Commissie is hypocriet in aanpak homofobie

22-05-2012 • Het Europees Parlement spreekt vandaag over een resolutie die oproept tot actie tegen homofobie. Over de resolutie, die mede op initiatief van SP-Europarlementariër Dennis de Jong is ingediend, wordt morgen gestemd. De Jong: ´De EU heeft de mond vol over mensenrechten in landen buiten de EU maar we maken geen vooruitgang binnen de EU: lidstaten moeten elkaar er op aanspreken, als binnen de EU de overheid van een lidstaat stilzwijgend of zelfs expliciet oproept tot homofobie en discriminatie op basis van seksuele oriëntatie. Dit gebeurt nog veel te weinig´.

Een van de punten waar De Jong actie op wil is de behandeling van homoparen die naar een andere EU-lidstaat verhuizen. De Jong: ´Als je met je partner voor werk naar een andere EU-lidstaat verhuist, val je onder de Europese regels voor het vrij verkeer van werknemers. Op dit ogenblik geeft het vrij verkeer alleen recht op verblijf, maar partners hoeven niet als zodanig erkend te worden door de lidstaat waar het paar naartoe gaat. In de praktijk hebben paren van gelijk geslacht in veel landen dan ook te maken met allerlei vormen van discriminatie. Ik vind het een schande dat de Commissie op vragen van mij heeft geantwoord dat zij de wederzijdse erkenning van partnerschappen en huwelijken niet op de Europese agenda wil zetten. Wel het buitenland veroordelen, maar zelf geen actie ondernemen is ronduit hypocriet´.

Tijdens het debat wordt gesproken over recente ontwikkelingen in Oost-Europese lidstaten en Rusland, Moldavië en Oekraïne. De Jong: ´De ontwikkeling in deze landen is zeer zorgwekkend. In steeds meer Oost-Europese landen maken wetten het onmogelijk op een positieve manier in het openbaar over homo- en biseksualiteit of transgender issues te spreken. Dat terwijl homo´s, biseksuele en Transgenders juist snakken naar rolmodellen die het maatschappelijk debat over seksualiteit aanjagen.´ Vorige week hebben veel Europarlementariërs de Internationale Dag Tegen Homofobie (IDAHO) aangegrepen om in een videoboodschap op te roepen tot actie.

Dennis de Jong in de video 'It gets better' tegen homofobie:

/europa :: column

/europa :: video's