www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Dit is de Dag, Nederland 1 - 07:00 - 09:00 uur, Dennis de Jong is te zien in een reportage van Dit is de Dag over de Europese verkiezingen van 22 mei.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 15:00 - 17:00 uur, Europarlementariër Dennis de Jong neemt deel aan het Europees verkiezingsdebat georganiseerd door Transport en Logistiek Nederland in Nieuwspoort, Lange Poten 10
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Ulenbelt: 'Geen EU-inmenging stakingsrecht'

22-05-2012 • SP-Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt wil dat de Tweede Kamer met andere parlementen in de EU het opneemt voor het recht op collectieve actie, waaronder het stakingsrecht. De Europese Commissie maakt met een nieuw voorstel de vrijheid om te staken ondergeschikt aan de Europese vrije marktregels.

Paul UlenbeltUlenbelt: 'De Europese Commissie ondermijnt het stakingsrecht terwijl was gevraagd om voorstellen komen om het stakingsrecht te versterken. De roep daarom was groot nadat het Europese Hof van Justitie de afgelopen jaren stakingen in Zweden en Finland tegen bijvoorbeeld het ondermijnen van CAO-afspraken door bedrijven uit Estland en Letland had verboden. Nu komen we van de regen in de drup. Dit voorstel moet van tafel.'

In het voorstel van de Europese Commissie moet de nationale rechter oordelen of een staking de handel in de EU niet te veel verstoort. De SP steunde de vakbonden in hun pleidooi om juist vast te leggen dat het stakingsrecht voorrang heeft boven de rechten op vrij verkeer van werknemers en bedrijven. Ulenbelt: 'Het voorstel van de EU-commissie is een regelrechte aanval op het stakingsrecht. In de EU worden werknemers al tegen elkaar opgezet en gedwongen met elkaar te concurreren op bijvoorbeeld lonen. Deze Commissie laat zien dat voor haar de vrije markt heilig is. Alleen met een krachtig protest kunnen we de Commissie dwingen eindelijk te werken aan verbetering van de positie van werknemers. Dat begint bij mogen staken voor gelijk loon voor gelijk werk.'

Dinsdag is de laatste dag dat de Tweede Kamer zich officieel kan verzetten tegen het voorstel. Als genoeg parlementen het oordeel delen dan wordt de Commissie gedwongen het voorstel te heroverwegen. In het debat dinsdagavond zal Ulenbelt er dan ook bij twijfelende partijen op aandringen om het stakingsrecht boven economische vrijheden op de Europese markt te stellen.

/europa :: column

/europa :: video's