www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 18 april Schagen - Kandidate voor het Europees Parlement, Gabriella Molica neemt deel aan de forumdiscussie op de Europese dag van het Regius College Schagen.
  • Vrijdag 18 april Utrecht - 20:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Reinout Heijdra is te gast bij het Politiek Café van SP afdeling Utrecht.
  • Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Onderzoek SP: Draai gezinstoets uitkeringen terug

06-05-2012 • Veel mensen komen in de problemen door de invoering van de gezinstoets. Dat blijkt uit onderzoek van de SP. Tweede Kamerlid Sadet Karabulut presenteerde zondag de resultaten van het meldpunt dat zij opende om de gevolgen van de gezinstoets in kaart te brengen.

Sadet KarabulutKarabulut: ‘De resultaten van het meldpunt tonen dat veel mensen in grote financiële problemen komen door invoering van de gezinstoets. Het rukt gezinnen uit elkaar, ontneemt jongeren perspectief op een zelfstandig bestaan, maakt gezinsleden verantwoordelijk voor elkaars schulden en straft mensen die voor elkaar zorgen. De gezinstoets leidt tot tweedeling, uitsluiting, armoede en werkloosheid. Daarom moeten we een eind maken aan deze wet.'

Ruim een derde van de respondenten meldt dat ouders hun uitkering hebben verloren omdat inwonende kinderen een inkomen hebben. In 13 procent van de gevallen is het andersom; daarbij hebben kinderen een uitkering verloren door het inkomen van een werkende ouder. In totaal ontving Karabulut 557 meldingen.

Door de gezinsbijstand wordt nu naar het inkomen van het hele gezin gekeken, in plaats van alleen naar het individu. Met het onderzoek heeft Karabulut in kaart gebracht welke gevolgen dat heeft voor gezinnen. Veel respondenten gaven aan uitkeringen te verliezen doordat mede-gezinsleden werken. Daarnaast maken respondenten melding dat ziektekostenpremies en huur stijgen en toeslagen en uitkeringen dalen. Het SP-Kamerlid maakt zich er dan ook sterk voor dat de nieuwe wet van tafel gaat. 'Dat moet per direct gebeuren, en met terugwerkende kracht.' De vier grote steden hebben de uitvoering van de gezinsbijstand al opgeschort. Karabulut wil dat alle gemeenten zich daarbij aansluiten.

/europa :: column

/europa :: video's