www.sp.nl/europa

Zoeken in /europa

/europa :: onze mensen

/europa :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
  • Donderdag 24 april Woerden - 13:30 uur, Anne-Marie Mineur, SP-kandidate voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, is te gast op het forum Europese Verkiezingen van ANBO (Klik hier voor meer informatie.).
  • Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
  • Maandag 28 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement, Erik Wesselius is te gast in poppodium EKKO en debatteert over de "macht van Europa".
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Bommel: 'EU moet bezuinigen op privéjets'

04-05-2012 • SP-Kamerlid Harry van Bommel wil dat de Europese Unie onmiddellijk bezuinigt op het gebruik van prive-vliegtuigen. 'Volgens de Europese Commissie moet de Europese begroting volgend jaar weer met bijna 7% omhoog. Dat is al bespottelijk, maar in tijden van bezuinigingen jezelf voor 20.000 euro per uur rond te laten vliegen, gaat echt alle perken te buiten.'

Harry van BommelEerder stelde Van Bommel al voor dat EU-ambtenaren gebruik zouden maken van goedkope luchtvaartmaatschappijen. Cijfers over het gebruik van privéjets tonen volgens hem aan dat EU-instellingen niet weten hoe ze met geld om moeten gaan. 'Je ziet het overal. Ambtenaren moeten dure tickets, onkostenvergoedingen zijn torenhoog en dit soort luxe vliegreisjes worden als normaal gezien. Men moet daar eens beseffen dat wanneer iedereen moet bezuinigen, dit soort geldverkwisting tot het verleden moet behoren.'

Van Bommel heeft de regering vrijdag gevraagd te protesteren tegen het contract en het gebruik van privéjets alsnog te reduceren tot een absoluut minimum.

/europa :: column

/europa :: video's