www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Dinsdag 22 april Dit is de Dag, Nederland 1 - 07:00 - 09:00 uur, Dennis de Jong is te zien in een reportage van Dit is de Dag over de Europese verkiezingen van 22 mei.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 15:00 - 17:00 uur, Europarlementariër Dennis de Jong neemt deel aan het Europees verkiezingsdebat georganiseerd door Transport en Logistiek Nederland in Nieuwspoort, Lange Poten 10
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 18:00 - 22:00 uur, Kandidate voor het Europees Parlement, Gabriella Molica is aanwezig op de bijeenkomst van Winwide (organisatie voor Integratie, Emancipatie en Participatie) in het kader van de Europese Verkiezingen in het Diamantcollege, Diamanthorst 183
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Bommel: 'EU moet bezuinigen op privéjets'

04-05-2012 • SP-Kamerlid Harry van Bommel wil dat de Europese Unie onmiddellijk bezuinigt op het gebruik van prive-vliegtuigen. 'Volgens de Europese Commissie moet de Europese begroting volgend jaar weer met bijna 7% omhoog. Dat is al bespottelijk, maar in tijden van bezuinigingen jezelf voor 20.000 euro per uur rond te laten vliegen, gaat echt alle perken te buiten.'

Harry van BommelEerder stelde Van Bommel al voor dat EU-ambtenaren gebruik zouden maken van goedkope luchtvaartmaatschappijen. Cijfers over het gebruik van privéjets tonen volgens hem aan dat EU-instellingen niet weten hoe ze met geld om moeten gaan. 'Je ziet het overal. Ambtenaren moeten dure tickets, onkostenvergoedingen zijn torenhoog en dit soort luxe vliegreisjes worden als normaal gezien. Men moet daar eens beseffen dat wanneer iedereen moet bezuinigen, dit soort geldverkwisting tot het verleden moet behoren.'

Van Bommel heeft de regering vrijdag gevraagd te protesteren tegen het contract en het gebruik van privéjets alsnog te reduceren tot een absoluut minimum.

/europa :: column

/europa :: video's