www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
  • Maandag 28 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement, Erik Wesselius is te gast in poppodium EKKO en debatteert over de "macht van Europa".
  • Dinsdag 29 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement Erik Wesselius, zal deelnemen aan het EU panel van de University College Utrecht.
  • Dinsdag 29 april Rotterdam - 20:00 - 21:30 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Alexander van Steenderen is te gast bij de politieke talkshow DRAAD.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

De Jong hekelt ongegeneerde en slecht gecontroleerde uitgaven EU

25-04-2012 • SP-Europarlementariër Dennis de Jong noemt het voorstel van de Europese Commissie voor een budgetverhoging van 6,8% voor 2013 ‘ongegeneerd en wereldvreemd’. De Jong: ‘Het lijkt alsof er voor de Europese Commissie twee werelden zijn: de Brusselse wereld waar er met geld mag worden gesmeten en de buitenwereld waar iedereen de broekriem aan moet halen’.

Dennis de JongDe SP-Europarlementariër doet dan ook een oproep aan de Europese Raad om een noodmaatregel te nemen om zo te snoeien in de begroting. De Jong: ‘De torenhoge salarissen van EU-ambtenaren moeten nu bevroren worden. De Europese Commissie heeft al een voorstel hierover voor toekomstige crisissen op de plank liggen. Waarom wachten? Het is niet uit te leggen dat deze dik betaalde ambtenaren meer gaan verdienen terwijl pensioenen en uitkeringen omlaag gaan’.

De Europese begroting stijgt volgens de Commissie zo hard omdat uitgaven uit verschillende fondsen, zoals het fonds voor de regio’s, flink toenemen. De Jong: ‘Juist bij het controleren van deze fondsen worden de meeste fouten geconstateerd. Twee jaar geleden werd om die reden zelfs de toegestane foutmarge verhoogd van 2% tot 5% van de begroting. Meer dan 7,5 miljard euro wordt nu dus niet volgens de regels besteed. Laat de Commissie eerst orde op zaken stellen voordat er weer een flinke smak extra geld wordt uitgegeven’.

/europa :: column

/europa :: video's