www.sp.nl/europa

Zoeken in /europa

/europa :: onze mensen

/europa :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
  • Donderdag 24 april Woerden - 13:30 uur, Anne-Marie Mineur, SP-kandidate voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, is te gast op het forum Europese Verkiezingen van ANBO (Klik hier voor meer informatie.).
  • Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
  • Maandag 28 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement, Erik Wesselius is te gast in poppodium EKKO en debatteert over de "macht van Europa".
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Europarlement wil actie tegen ontduiking en ontwijking van belasting

19-04-2012 • Het Europees parlement wil actie tegen belastingontduiking en -ontwijking, waarmee naar schatting 1000 miljard euro per jaar aan belastingopbrengsten verloren gaat. SP-Europarlementariër Dennis de Jong noemt de aanpak van belastingontduiking en -ontwijking een cruciaal onderdeel om de crisis aan te pakken. De Jong: 'Het is stuitend te zien dat multinationals als IKEA, het van huis uit Italiaans oliebedrijf ENI, Coca-Cola HBC, de zogenaamd Griekse frisdrankenbottelaar en de grootste Portugese supermarkt Jerónimo Martins belasting ontwijken via een Nederlandse brievenbusconstructie. Dat terwijl overal in Europa gewone mensen de broekriem moeten aanhalen als gevolg van de bezuinigingswoede. De zwaarste schouders dragen nu de lichtste lasten, dat moet anders'.

Dennis de Jong is een van de 5 opstellers van de resolutie die vandaag met overweldigende meerderheid door het Europees parlement werd aangenomen. In de resolutie staan verschillende concrete voorstellen om belastingontduiking en belastingontwijking aan te pakken De Jong: 'Zo wil het Parlement ingrijpende aanpassing van bestaande belastingverdragen tussen EU-lidstaten onderling zodat belasting aan de bron, daar waar daadwerkelijk gewerkt wordt en niet waar een bedrijf een brievenbus heeft, gaat gelden. Daarnaast moeten belastingverdragen tussen EU landen en belastingparadijzen snel worden herzien. En moeten multinationals eindelijk openheid geven over hoeveel belasting ze in een lidstaat betalen'.

Voorafgaand aan de stemming vandaag werd gisteren gedebatteerd over belastingontduiking en belastingontwijking. De Europese Commissie en de Europese Raad hebben tijdens het debat beloofd begin juni concrete plannen te presenteren. Bij deze plannen zullen ook de huidige mazen in EU richtlijnen over moeder-dochter ondernemingen en over rente en royalty’s op belangrijke punten aan worden gekaart.

/europa :: column

/europa :: video's