www.sp.nl/europa

Zoeken in /europa

/europa :: onze mensen

/europa :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
  • Donderdag 24 april Woerden - 13:30 uur, Anne-Marie Mineur, SP-kandidate voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, is te gast op het forum Europese Verkiezingen van ANBO (Klik hier voor meer informatie.).
  • Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
  • Maandag 28 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement, Erik Wesselius is te gast in poppodium EKKO en debatteert over de "macht van Europa".
SP.nl/europa
Wereldwinkel in Nijmegen. Bron: Havang(nl) [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Weeklog Dennis de Jong: EU maakt wereldwinkels BTW-plichtig

15-04-2012 • De media hebben er de afgelopen weken al regelmatig aandacht aan besteed: de wereldwinkels met een jaaromzet van minder dan €68.000 verliezen per 1 juli a.s. de vrijstelling van BTW. Dat moet volgens een Europese richtlijn uit 2007. Dit kan heel wat ideële winkels de kop kosten. In een laatste poging hier verandering in te brengen, ga ik de Europese Commissie vragen om met nieuwe voorstellen te komen en tot die tijd een land als Nederland met rust te laten, mocht het kabinet bereid zijn de regeling op te schorten. Ik kan niets beloven, maar het valt in ieder geval te proberen.

De Europese Commissie heeft altijd een hele ruime opvatting van wat ‘concurrentievervalsing’ inhoudt. Volgens haar zijn ook de kleine wereldwinkels concurrenten. Van wie dan, vraag ik me af, want die winkels zijn er juist op gericht producten uit ontwikkelingslanden te verkopen die via de gewone, commerciële markt in Nederland niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn. In de Tweede Kamer is er al aandacht aan besteed: kleine ondernemers konden voorheen profiteren van de zogeheten kleineondernemersregeling en er is los van de Europese regels geen enkele reden waarom die regeling niet zou kunnen blijven bestaan, zeker als het gaat om winkels met een ideële doelstelling.

Daarom ga ik uitzoeken of de Commissie bereid is met een voorstel te komen om kleine ondernemers met een ideële doelstelling alsnog van de werking van de richtlijn uit te zonderen. Als het de Commissie menens is met haar uitspraken over het belang van kleine ondernemingen, dan moet ze ook over de brug komen als het gaat om de BTW-vrijstelling. Mocht het antwoord positief zijn, dan is mijn volgende verzoek voor dergelijke ondernemingen de huidige richtlijn niet te gaan handhaven. Dat betekent dat als staatssecretaris Weekers de BTW-heffing opschort, hij geen problemen hoeft te krijgen met Brussel. Succes is niet bij voorbaat verzekerd, maar ik zou niet graag zien dat als gevolg van Brusselse bureaucratie kleine wereldwinkels het loodje leggen.

/europa :: column

/europa :: video's