www.sp.nl/europa

Fractiemedewerkers:
Femke Reudler Talsma
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Europarlement wil aanpak regelontwijkende luchtvaartmaatschappijen

28-03-2012 • De SP-Eurofractie noemt het rapport van het Europees Parlement over rechten van luchtvaartpassagiers ‘een belangrijke stap vooruit’. In het rapport, dat morgen door het Europarlement zal worden aangenomen, worden lidstaten opgeroepen harder op te treden tegen luchtvaartmaatschappijen die het niet zo nauw nemen met consumentenbescherming. De Europese Commissie moet lidstaten die nalatig blijven direct op de vingers tikken. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Omdat passagiers vaak niet weten welke rechten ze hebben kunnen luchtvaartmaatschappijen nu met een heleboel wegkomen. Daarom zijn de regels voor informatie aan consumenten aangescherpt. Wie vliegt moet weten dat er recht op geld terug is bij vertraging van meer dan drie uur en dat ook geldt: advertentieprijs is ticketprijs. Verder zijn nu onduidelijkheden weggenomen over wanneer luchtvaartmaatschappijen zich op overmacht kunnen beroepen. Ik verwacht dan ook dat de handhaving een stuk gemakkelijker zal worden.’

Dennis de JongHet rapport is niet alleen goed voor de consument, het is ook een steun in de rug voor luchtvaartmaatschappijen die zich wel netjes aan bestaande regels houden. Zo heeft het Europarlement het voorstel van de SP overgenomen om in geval van overmacht bij vertraging of annulering van een vlucht, deze uitzondering ook te laten gelden voor de retourvlucht met hetzelfde toestel. De Jong: ´Dit was een rechtvaardige wens van onder meer de KLM. Als een vlucht van Amsterdam naar Jakarta vertraagd is, werkt de vertraging automatisch door bij de terugvlucht met hetzelfde toestel naar Amsterdam. Ik vind het redelijk dat de luchtvaartmaatschappij zich dan ook op dezelfde uitzonderingsgrond mag beroepen. ’ Daarnaast hebben nette luchtvaartmaatschappijen er ook baat bij dat lidstaten die oogluikend toestaan dat hun prijsvechters de regels overtreden, aangepakt worden.

In het rapport zijn veel concrete voorstellen overgenomen die reizigers moeten helpen. Zo is het SP-voorstel overgenomen waarbij luchtvaartmaatschappijen moeten zorgen voor een contactpersoon op iedere luchthaven waarop gevlogen wordt. Ook moeten luchtvaartmaatschappijen voortaan een goede telefoondienst voor klanten hebben, die niet meer mag kosten dan het lokaaltarief. De Jong: ‘Vooral prijsstunters stellen 1-euro-per-minuut telefoonlijnen in om reizigers af te schrikken informatie op te vragen. Daar wil het Europarlement nu gelukkig een einde aan.’

/europa :: column

/europa :: video's