www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 18 april Schagen - Kandidate voor het Europees Parlement, Gabriella Molica neemt deel aan de forumdiscussie op de Europese dag van het Regius College Schagen.
  • Vrijdag 18 april Utrecht - 20:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Reinout Heijdra is te gast bij het Politiek Café van SP afdeling Utrecht.
  • Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Dit is de Dag, Nederland 1 - 07:00 - 09:00 uur, Dennis de Jong is te zien in een reportage van Dit is de Dag over de Europese verkiezingen van 22 mei.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Weeklog Dennis de Jong: morgen MKB-dag!

18-03-2012Morgen organiseert de SP in Utrecht een middag met en voor MKB’ers. De voorzitter van MKB-NL, Hans Biesheuvel, en Emile Roemer zullen daar de groeiende samenwerking tussen de SP en MKB’ers bevestigen. En verder moet het natuurlijk vooral praktisch zijn: ondernemers houden meer van daden dan van woorden en het is wel de bedoeling zoveel mogelijk concrete afspraken te maken. Bijvoorbeeld over de manier om oneerlijke handelspraktijken aan te pakken. Variërend van spooknota’s en andere vormen van acquisitiefraude tot wurgcontracten door grote bedrijven. Ook spreken we over het toegankelijker maken van aanbestedingen voor kleine bedrijven, over de beste manier om aan krediet te komen en over (te) late betalingen door overheidsinstanties en ook door grote bedrijven. Dat geeft Sharon en mij een volle agenda, maar bij de SP geldt: afspraak is afspraak. Het MKB kan op ons rekenen!

Als Europarlementariër maak je veel bijeenkomsten mee, maar de ene is de andere niet. Naar de bijeenkomst morgenmiddag heb ik al lang uitgezien. Het wordt een beetje de kroon op het werk van Sharon Gesthuizen die al jaren geleden met ‘Hart voor de Zaak’ aandacht vroeg voor de positie van het MKB en op mijn inspanningen om voor het MKB in Brussel concrete resultaten te bereiken. In de praktijk houdt iedereen in Brussel van het MKB, maar, als het puntje bij paaltje komt, gaan heel vaak andere belangen voor.

Daarom is het belangrijk dat we nu snel concrete invulling gaan geven aan de MKB-toets bij wetgeving. Het Europees Parlement heeft mijn idee overgenomen om aan het eind van het wetgevingstraject nog één keer te kijken naar de nieuwe regels. Als het goed is, heeft de Europese Commissie aan het begin al gecheckt of het voorstel MKB-proof is, maar daarna gaan EP en Raad nog flink aan het werk en alleen al in het EP worden vaak honderden amendementen ingediend. Daardoor verschilt de uiteindelijke tekst nogal eens van het oorspronkelijke wetsvoorstel. En dus moeten we controleren of ook het eindresultaat nog in orde is en niet leidt tot onmogelijke administratieve rompslomp, of anderszins voor juist kleine bedrijven onuitvoerbaar is. Ik ben nu in gesprek met het secretariaat van het EP om die toets concreet te maken. Er is inmiddels een hele afdeling effectenbeoordeling en die zou zo’n toets snel en goed moeten kunnen doen. Ik hoop de komende weken een concrete procedure overeen te komen met die afdeling om bij alle belangrijke wetsvoorstellen de toets goed te laten uitvoeren. Want: afspraak is afspraak!

/europa :: column

/europa :: video's