www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 18 april Utrecht - 20:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Reinout Heijdra is te gast bij het Politiek Café van SP afdeling Utrecht.
  • Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Dit is de Dag, Nederland 1 - 07:00 - 09:00 uur, Dennis de Jong is te zien in een reportage van Dit is de Dag over de Europese verkiezingen van 22 mei.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Europarlementariërs houden vast aan hun riante salarissen

16-02-2012 • SP-Europarlementariër Dennis de Jong is teleurgesteld over de uitkomst van de eerste oriëntaties in het Europees Parlement voor de EP-begroting 2013. De Jong: 'Ik had gehoopt dat de Europarlementariërs in tijden van economische crisis hun salarissen op zijn minst zouden bevriezen, maar nu worden alleen de vergoedingen aangepakt en niet het salaris dat zo´n €6000 netto per maand bedraagt.´ Het voorstel van De Jong voor bevriezing van de salarissen was door de voorzitter van het EP, Martin Schulz, van de agenda gehaald omdat het ´niet-ontvankelijk´ zou zijn. De Jong: ´Ik vind dit een aantasting van mijn recht als volksvertegenwoordiger'.

De Jong: 'Hier is het laatste woord nog niet over gezegd. Schulz verschuilt zich achter het statuut voor Europarlementariërs dat de salarissen regelt. In mijn voorstel vraag ik echter juist het statuut op dit punt aan te passen. Ik heb, samen met collega's die ook het slachtoffer zijn van de dictaten van Schulz, protest aangetekend tegen dit belachelijke besluit'. Een voorstel van De Jong om de 15% reserve voor reisvergoedingen die in 2012 is geïntroduceerd weer te schrappen kon niet op steun van het Europees Parlement rekenen. De Jong: ´Die reserve gaat ervan uit dat de Europarlementariërs meer reiskosten maken dan is begroot. Dat is de kat op het spek binden, het in standhouden van deze reserve is een compleet verkeerd signaal. Europarlementariërs moeten maar eens wat minder over de wereld toeren.´. De voorstellen voor bevriezing van de vergoedingen zijn wel door het EP gekomen.

SP-Europarlementariër Dennis de Jong heeft al eerder verregaande voorstellen gedaan om de uitgaven van het Europees Parlement in te perken. Zo heeft hij onder meer voorgesteld om een einde te maken aan de mogelijkheid die Europarlementariërs hebben om tienduizenden euro's aan 'algemene uitgaven' te spenderen, zonder enige vorm van toezicht. Ook wil De Jong dat het royale reisbudget voor Europarlementariërs aan banden wordt gelegd.

/europa :: column

/europa :: video's