www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
  • Maandag 28 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement, Erik Wesselius is te gast in poppodium EKKO en debatteert over de "macht van Europa".
  • Dinsdag 29 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement Erik Wesselius, zal deelnemen aan het EU panel van de University College Utrecht.
  • Dinsdag 29 april Rotterdam - 20:00 - 21:30 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Alexander van Steenderen is te gast bij de politieke talkshow DRAAD.
SP.nl/europa
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Europarlementsvoorzitter Schulz verbiedt voorstel voor bevriezing salaris Europarlementariërs

14-02-2012 • SP-Europarlementariër Dennis de Jong is woest op de voorzitter van het Europees parlement Martin Schulz. Dennis de Jong: 'Ik heb voorgesteld om het salaris van Europarlementariërs voor 2013 te bevriezen, maar Schulz wil het voorstel nu niet eens in stemming brengen. Ik vind dit een aantasting van mijn recht als volksvertegenwoordiger' De EP-voorzitter liet het voorstel van De Jong van de agenda halen, omdat het in strijd zou zijn met het statuut van Europarlementariërs.

De Jong: 'Hier is het laatste woord nog niet over gezegd. Ik heb, samen met collega's die ook het slachtoffer zijn van de dictaten van Schulz, protest aangetekend tegen dit belachelijke besluit'. Het voorstel van De Jong roept het Parlement op met de Europese Commissie en de Raad onderhandelingen aan te gaan om de arbeidsvoorwaarden van Europarlementariërs zo aan te passen dat bevriezing van hun salaris mogelijk wordt. De Jong: 'Daarom begrijp ik het argument van Schulz ook niet: het klopt dat het huidige statuut niet voorziet in de mogelijkheid de salarissen te bevriezen, maar daarom vraag ik ook te onderhandelen, want samen met de Raad kunnen we het statuut wel degelijk aanpassen'.

SP-Europarlementariër Dennis de Jong heeft al eerder verregaande voorstellen gedaan om de uitgaven van het Europees Parlement in te perken. Zo heeft hij onder meer voorgesteld om een einde te maken aan de mogelijkheid die Europarlementariërs hebben om tienduizenden euro's aan 'algemene uitgaven' te spenderen, zonder enige vorm van toezicht. Ook wil De Jong dat het royale reisbudget voor Europarlementariërs aan banden wordt gelegd. Een voorstel van de Jong over het bevriezen van het reisbudget komt wel donderdag ter stemming in het Europarlement.

/europa :: column

/europa :: video's