www.sp.nl/europa

Machteld Velema
Ben van Gils

/europa :: agenda

• Vrijdag 18 april Schagen - Kandidate voor het Europees Parlement, Gabriella Molica neemt deel aan de forumdiscussie op de Europese dag van het Regius College Schagen.
  • Vrijdag 18 april Utrecht - 20:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Reinout Heijdra is te gast bij het Politiek Café van SP afdeling Utrecht.
  • Zondag 20 april Buitenhof, Nederland 1 - 12:10-13:00 uur, Dennis de Jong is te gast bij het programma Buitenhof over de Europese verkiezingen.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
SP.nl/europa
13 OKTOBER 2011

Column

Emile Roemer:

Barroso's staatsgreep

Emile Roemer

De financiële crisis waar we nu in zitten vraagt niet minder, maar juist meer democratie. Dat vertelde ik premier Rutte tijdens de Algemene Beschouwingen.

José Manuel Barroso, de voorzitter van de Europese Commissie, presenteerde plannen waardoor Europese ambtenaren nog meer te zeggen krijgen in ons land. Hij wil het liefst vanuit Brussel regelen hoe hoog onze pensioenleeftijd wordt en of wij onze lonen moeten matigen. Volgens Barroso is deze Europese politiek nodig om de financiële markten gerust te stellen. ‘De lidstaten zelf zijn hier niet toe in staat,’ stelt hij vast. Dit zijn heel gevaarlijke uitspraken van de voorzitter van de Europese Commissie. Barroso denkt blijkbaar dat Brusselse technocraten beter in staat zijn ons land te besturen dan wij zelf. Ergens snap ik dat eigenlijk wel. Overleg, compromissen sluiten, zeggenschap van burgers, aandacht voor de minderheid; het is allemaal erg lastig voor iemand die Europa vooral ziet als speeltuin voor het bedrijfsleven.

Als Europese technocraten maatregelen gaan doordrukken die democratisch gekozen parlementen niet willen, staan we op het punt om onze democratie aan de wilgen te hangen. Wie de Europese bevolking nu een eurodictatuur oplegt en de invloed van gewone mensen beknot, legt de kiem voor een opstand van de bevolking. In zijn enthousiasme voor meer Brusselse invloed legt Barroso juist een bom onder de Europese samenwerking. Door mensen nog meer zeggenschap te ontnemen over hun eigen samenleving, legt Barroso de basis voor nog meer afkeer van Europa.

‘Democratie is geen goede staatsvorm, maar ik ken geen betere’, zei Winston Churchill eens. En hij heeft gelijk. Europa is niet gebaat bij minder, maar juist bij méér democratie.

/europa :: column

/europa :: video's