www.sp.nl/europa

Zoeken in /europa

/europa :: onze mensen

/europa :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
  • Donderdag 24 april Woerden - 13:30 uur, Anne-Marie Mineur, SP-kandidate voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, is te gast op het forum Europese Verkiezingen van ANBO (Klik hier voor meer informatie.).
  • Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
  • Maandag 28 april Utrecht - Kandidaat voor het Europees Parlement, Erik Wesselius is te gast in poppodium EKKO en debatteert over de "macht van Europa".
SP.nl/europa
13 OKTOBER 2011

Column

Emile Roemer:

Barroso's staatsgreep

Emile Roemer

De financiële crisis waar we nu in zitten vraagt niet minder, maar juist meer democratie. Dat vertelde ik premier Rutte tijdens de Algemene Beschouwingen.

José Manuel Barroso, de voorzitter van de Europese Commissie, presenteerde plannen waardoor Europese ambtenaren nog meer te zeggen krijgen in ons land. Hij wil het liefst vanuit Brussel regelen hoe hoog onze pensioenleeftijd wordt en of wij onze lonen moeten matigen. Volgens Barroso is deze Europese politiek nodig om de financiële markten gerust te stellen. ‘De lidstaten zelf zijn hier niet toe in staat,’ stelt hij vast. Dit zijn heel gevaarlijke uitspraken van de voorzitter van de Europese Commissie. Barroso denkt blijkbaar dat Brusselse technocraten beter in staat zijn ons land te besturen dan wij zelf. Ergens snap ik dat eigenlijk wel. Overleg, compromissen sluiten, zeggenschap van burgers, aandacht voor de minderheid; het is allemaal erg lastig voor iemand die Europa vooral ziet als speeltuin voor het bedrijfsleven.

Als Europese technocraten maatregelen gaan doordrukken die democratisch gekozen parlementen niet willen, staan we op het punt om onze democratie aan de wilgen te hangen. Wie de Europese bevolking nu een eurodictatuur oplegt en de invloed van gewone mensen beknot, legt de kiem voor een opstand van de bevolking. In zijn enthousiasme voor meer Brusselse invloed legt Barroso juist een bom onder de Europese samenwerking. Door mensen nog meer zeggenschap te ontnemen over hun eigen samenleving, legt Barroso de basis voor nog meer afkeer van Europa.

‘Democratie is geen goede staatsvorm, maar ik ken geen betere’, zei Winston Churchill eens. En hij heeft gelijk. Europa is niet gebaat bij minder, maar juist bij méér democratie.

/europa :: column

/europa :: video's