www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Actie

SP maakt landelijke inventarisatie concurrentievervalsing op de arbeidsmarkt

De SP is begonnen met een inventarisatie van concurrentievervalsing op de arbeidsmarkt die wordt veroorzaakt door de toestroom van Polen en andere Oost-Europeanen. SP-Kamerlid Jan de Wit: “Hun massale komst en behandeling werkt ontwrichtend: de Polen worden uitgebuit, Nederlandse werknemers worden verdrongen, en kleine ondernemingen en zelfstandigen worden steeds vaker uit de markt geduwd. Wij willen helder zicht op de problemen die worden veroorzaakt door de extreme liberalisering van de arbeidsmarkt.”

Enkele voorbeelden waarop de SP is gestuit:

• Een transportbedrijf heeft een personeelsstop voor Nederlandse chauffeurs, maar heeft in zes jaar tijd wel 1100 Poolse chauffeurs in dienst genomen.
  • Een tuinbouwbedrijf betaalt 30 Polen 200 euro per maand, een vijfde van het Nederlandse minimumloon.
  • Een aannemer heeft tekeningen en een offerte gemaakt voor de verbouwing van een woonhuis in Leiden. Als hij poolshoogte gaat nemen, ziet hij vijf Polen aan de hand van zijn tekeningen het werk uitvoeren.

De Wit: “Het is dus absoluut niet zo dat de Polen slechts het vuile of zware werk doen dat de Nederlanders zelf laten liggen, zoals werkgevers vaak beweren. Ook steeds meer zelfstandigen en geschoolde vaklieden verliezen hun baan dankzij oneerlijke concurrentie.”

Volgens schattingen van de Raad voor Werk en Inkomen waren er in 2004 tussen de 29.000 en 53.000 legale Polen werkzaam in ons land en dat aantal groeit rap. De Wit: “Dat zij hierheen komen is begrijpelijk, want bij hen is de werkloosheid erg hoog – onder jongeren zelfs 40%. Van de SP mogen ze hier werken, maar dan wel volgens Nederlandse normen en arbeidsvoorwaarden. Het kabinet en Europa zorgen met hun extreme liberalisering echter actief voor de verdringing van Nederlandse werknemers en zelfstandigen. Wij willen snel op tafel hebben wat de gevolgen zijn, zodat we het kabinet hiermee kunnen confronteren.”

Van de reacties zal de SP een rapport maken dat wordt aanboden aan de Tweede Kamer en het kabinet.

Meld hier gevallen van concurrentievervalsing op de arbeidsmarkt die wordt veroorzaakt door de toestroom van Polen en andere Oost-Europeanen:

Mijn melding
Naam:
Telefoonnummer*:
Wilt u dat wij uw klacht doorgeven aan de instanties die verantwoordelijk zijn voor naleving van regels en wetten? Geef dan zoveel mogelijk precieze informatie: plaats, datum, locatie, werkgever, uitzendbureau, soort werk etc.

Wilt u een eventueel rapport over dit onderzoek ontvangen?
(alleen per e-mail)
Nee

Alle informatie wordt vertrouwelijk behandeld. Als we een rapport maken, zullen de meldingen anoniem zijn.

* Als u eventueel uw verhaal ook aan de media wilt vertellen, stuur ons dan s.v.p. ook uw telefoonnummer. (Mochten media contact willen, dan bellen wij u altijd eerst zelf om te vragen of wij uw nummer mogen doorgeven.)

Blijf op de hoogte

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief van Emile Roemer en belangrijk nieuws van de SP:

SP Nieuws
Studio SP