www.sp.nl/economie

Sjoerd van Dijk
SP.nl/economie

Standpunt :: ACTA

De SP verwerpt het in het geheim gesloten ACTA-verdrag. Het Anti-Counterfeiting Trade Agreement is bedoeld om intellectuele eigendomsrechten beter te beschermen, en is ondertekend door onder meer de VS en Japan en ligt binnenkort voor aan het Europees Parlement.

Volgens de SP is er geen goede balans tussen aan de ene kant de economische belangen die met intellectuele eigendomsrechten samenhangen en aan de andere kant de publieke belangen. Zo wordt het maken van generieke medicijnen - levensreddende medicijnen voor grote groepen mensen die deze niet voor de marktprijs kunnen inkopen- vrijwel onmogelijk. Ook worden onder de ACTA-afspraken internetgebruikers volgens de SP veel te snel gecriminaliseerd voor bijvoorbeeld het plaatsen van filmpjes of geluidsfragmenten op het internet.

De lobby van de grote bedrijven en auteursrechtenorganisaties heeft hier duidelijk veel te veel zijn zin gekregen.

Overzicht alle standpunten economie

Studio SP