www.sp.nl/economie

Ben van Gils
SP.nl/economie

Rapporten van de SP

De hieronder vermelde SP-rapporten zijn te bestellen via onze webwinkel. Sommige rapporten zijn uitverkocht, maar nog wel online te raadplegen.

Hart voor de zaak - steun de kleine ondernemer

De SP wil dat er meer oog komt voor de belangen van kleine bedrijven. Het kleinbedrijf is een belangrijke kracht binnen onze economie; daarom is het vreemd dat door de politiek onvoldoende rekening wordt gehouden met kleine bedrijven. Het plan Hart voor de Zaak - steun de kleine ondernemer, bevat tientallen voorstellen om hun positie te verbeteren. Alle onderwerpen waarmee kleine bedrijven te maken krijgen komen aan bod, van financiering tot mobiliteit en van lastendruk tot bestrijding van criminaliteit.

Sharon Gesthuizen - maart 2010.

De schipper aan het woord

De binnenvaartschipper staat voor een moeilijke periode. De economische crisis slaat hard toe en de gevolgen zorgen bij veel schippers voor grote problemen. Door het sterk gedaalde aanbod van vracht is er niet genoeg werk meer om de hele vloot van Nederlandse schepen aan het varen te houden. De grote schaarste aan vracht heeft bovendien geleid tot een zeer sterke daling van de vrachtprijzen. Hierdoor slaat de crisis dubbel zo hard toe en dreigt de sector in een negatieve spiraal te geraken. Voorlopig lijkt het eind van de crisis ook nog niet in zicht, zodat er serieus moet worden gekeken naar maatregelen om die negatieve spiraal te doorbreken. Maar welke maatregelen zijn effectief en krachtig genoeg om de binnenvaartschipper deze moeilijke periode zo goed mogelijk door te laten komen?

Emile Roemer - september 2009.

Crisisplan SP: een nieuwe koers voor Nederland

De alternatieven van de SP ter bestrijding van de economische crisis

Agnes Kant - maart 2009.

Incasso? In-kassa!

SP-Kamerlid Sadet Karabulut pleit ervoor een maximum in te stellen voor de kosten van de incasso van achterstallige betalingen. Incassobureaus brengen te vaak woekertarieven in rekening.

Jan de Wit, Sadet Karabulut - november 2008.

Help, mijn winkel wordt gerenoveerd

Voorstellen voor huurbescherming van de kleine ondernemer

Sharon Gesthuizen, Tweede Kamerlid SP - oktober 2008.

De lessen uit de kredietcrisis

De SP is de eerste partij die naar aanleiding van de kredietcrisis met een breed plan komt om het financieel-economisch stelsel te hervormen. Kant en Irrgang doen 30 voorstellen om regels en toezicht fors aan te scherpen, de doorgeslagen aandeelhoudersmacht terug te draaien en de perverse bonussencultuur af te schaffen. Bovendien moet er een parlementaire enquête komen naar aanleiding van de kredietcrisis.

Agnes Kant en Ewout Irrgang - oktober 2008.

Grenzen aan het graaien

Al jaren bestaat in Nederland grote verontwaardiging over de almaar stijgende inkomens van zogenoemde 'topmensen' in het bedrijfsleven. Anno 2007 kan een topman van Numico 85 miljoen aan bonussen opstrijken. Die beloning ligt bijna drieduizend maal zo hoog is als het modale jaarinkomen van zijn werknemers. Een topman van TNT met een basissalaris van 900.000 euro (30 keer modaal), krijgt een salarisstijging van 42%. Van de 58.000 andere werknemers van TNT wordt drie jaar lang 0% salarisverhoging gevraagd. Voor duizenden anderen dreigt ontslag.

de SP - september 2007.

0900-Belazerd 2007

In 2001 organiseerde SP-Kamerlid Jan de Wit de actie 'Ook 0900-BELAZERD?' om te onderzoeken op welke manieren mensen belazerd werden door zogenaamd eenvoudige belspelletjes. Er is sindsdien weinig veranderd, de oplichtingpraktijken gaan zelfs in verhevigde mate door. Daarom komt de SP met een nieuw onderzoek 0900-BELAZERD 2007

SP-Kamerfractie - augustus 2007.

Hart voor de zaak

De SP wil dat er structurele maatregelen worden genomen om kleine ondernemers te ondersteunen. De kleinschaligheidaftrek moet fors worden verhoogd en het belastingtarief over de eerste 41.000 euro winst moet worden verlaagd. Kleine bedrijven moeten bij ziekte van werknemers nog maar één in plaats van twee jaar loon doorbetalen. Ook moet er een verbod komen op verkoop onder de inkoopprijs.

- februari 2006.

Normen en waarden en radioactief afval

‘Een paar jaar geleden dachten we allemaal dat het gedaan was met kernenergie. Natuurlijk, de verschrikkelijke erfenis van bergen radioactief afval blijft ons nog heel lang parten spelen. Maar verder was de atoomstroom toch iets "van vroeger" aan het worden. Inmiddels ligt het heel anders – en moet de discussie volledig opnieuw gevoerd worden,’ aldus Tweede-Kamerlid Krista van Velzen in dit nieuwe rapport. Herman Damveld doet de eerste aanzet met een actueel ethisch 'Nee bedankt' tegen kernenergie.

Wetenschappelijk Bureau SP - september 2003.

Actie Kabelklacht

Ervaringen van UPC-klachten.

- mei 2003.

De uitverkoop van de energie

Het eerste deel van de rapportenserie ‘De uitverkoop vanů’, die de paarse liberalisering onder de loep neemt.

Wetenschappelijk Bureau SP - september 2001.

Studio SP