www.sp.nl/economie

SP.nl/economie

/economie :: Nieuws

Mexx weigert gesprek over het Bangladesh Veiligheidsakkoord

31-03-2014 SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen is maandag samen met Joel Voordewind (ChristenUnie) en de Fashion Rebels op bezoek geweest bij het hoofdkantoor van kledingmerk Mexx om hen te verzoeken het Bangladesh Veiligheidsakkoord te ondertekenen. Helaas wilde het bedrijf de Kamerleden inhoudelijk niet te woord te staan en dreigde zelfs de politie te bellen. Ook weigerde Mexx een andere afspraak te maken om het veiligheidsakkoord te bespreken.

Wet ter bestrijding acquisitiefraude SP en VVD goed ontvangen door ondernemers

10-03-2014 Ondernemersverenigingen VNO-NCW en MKB-Nederland zijn ‘verheugd’ met de initiatiefwet van de SP en de VVD ter bestrijding van acquisitiefraude. SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen en VVD-Kamerlid Foort van Oosten dienen hun wet in, waarmee ondernemers beter beschermd worden tegen oneerlijke handelspraktijken en acquisitiefraude strafbaar wordt. Ook de Fraudehelpdesk, de Kamer van Koophandel, de Nederlandse Vereniging van Banken, het Openbaar Ministerie en de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak hebben positief gereageerd. Diverse partijen dringen aan op een spoedige behandeling in de Tweede Kamer, vanwege de ernst en omvang van het probleem van acquisitiefraude en de betere bescherming voor ondernemers die hard nodig is.

Gesthuizen: ‘Laat slachtoffers faillissementsfraude niet in de kou staan’

06-02-2014 ‘Faillissementsfraude blijft een enorm probleem. Al jaren belooft de minister een betere aanpak, maar daar merken we in de praktijk nog te weinig van. Ondernemers die meer dan tien bedrijven achter elkaar laten ‘ploffen’, werknemers en schuldeisers berooid achter laten, en hier gewoon mee wegkomen. Hoe is dit mogelijk?’ Deze verzuchting deed SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen in een Kamerdebat. Zij verwacht van zelfbenoemde crimefighter Opstelten een hardere aanpak van deze ernstige vorm van bedrog.

De Jong: Europese aanbestedingen worden socialer en MKB-vriendelijker

15-01-2014 SP-Europarlementariër Dennis de Jong is tevreden over de aangepaste Europese aanbestedingsrichtlijn die vandaag door het Europees Parlement zal worden aangenomen. De Jong was als een van de zes onderhandelaars nauw betrokken bij het opstellen van de nieuwe aanbestedingsrichtlijn. De Jong: ‘Ik heb er hard aan getrokken om de Europese regels voor aanbestedingen aan te passen, dat is gelukt. De nieuwe regels bieden meer mogelijkheden om sociaal en duurzaam aan te besteden en bovendien wordt het nu veel gemakkelijker voor het MKB om aan aanbestedingsprocedures mee te doen en zo opdrachten binnen te halen.’

MKB Nederland: SP is écht MKB-minded

11-11-2013 De voorzitter van MKB Nederland, Michaël van Straalen, heeft zich maandag op de MKB-dag enthousiast uitgelaten over samenwerking tussen de werkgeversvereniging en de SP. 'De SP is de enige partij die écht MKB-minded is.' Hij riep politici en ondernemers op om 'naast elkaar te gaan staan en de problemen en uitdagingen aan te pakken.'

Dennis de Jong op de eerste MKB-dag Dennis de Jong tijdens de eerste MKB-dag

SP-voorstellen voor behoud kleine winkels gesteund door Europees Parlement

05-11-2013 Vandaag nam de Interne Marktcommissie van het Europees Parlement het rapport aan van SP-Europarlementariër Dennis de Jong over de detailhandel. Het rapport zal op 10 december door de plenaire worden aangenomen, maar wijzigingen zijn niet meer te verwachten. De Jong; 'Het is erg belangrijk dat het winkelaanbod divers blijft: niet alleen ketens, maar ook zelfstandige winkels zijn van belang voor de consument. In mijn rapport leg ik vast dat Brussel niet mag ingrijpen als gemeentes via brancheringsbeleid kleine winkels een eerlijke kans willen geven. Ook mogen zij winkels helpen via lagere lasten of huursubsidies. Een levendige winkelstraat zonder leegstand is voor een stad of dorp enorm belangrijk, niet alleen economisch maar ook voor de sociale functie van een centrum.'

EP steunt SP in strijd tegen acquisitiefraude

26-09-2013 Vanmorgen heeft de Interne Markt commissie van het Europees Parlement unaniem ingestemd met het rapport van SP-Europarlementariër Dennis de Jong, waarmee het de strijd aanbindt tegen acquisitiefraude. De Jong: "Deze week nog kregen duizenden ondernemers een nepfactuur voor de registratie van hun patenten, voor maar liefst 960 euro. Dankzij initiatieven als het fraudemeldpunt zien veel ondernemers dat de factuur nep is, maar vaak gaat het mis. Met dit rapport doen we in Europa goede zaken om een eind te maken aan deze zwaar misleidende praktijken, bijvoorbeeld door in elk land zo´n meldpunt op te richten."

Praktijken tijdens prijzenoorlog dwingen EU tot regulering

25-09-2013 Vanmorgen heeft het Europees Parlement het rapport behandeld van SP-Europarlementariër Dennis de Jong over de detailhandel in Europa. Daarbij kwam ook de kwestie aan de orde van de prijzenoorlog in Nederland en de druk die bijvoorbeeld supermarktketen PLUS op hun leveranciers zet om bij te dragen aan de kosten van de prijzenoorlog. De Jong: “In mijn rapport roep ik de Europese Commissie op om voorlopig geen wetgeving te introduceren over de verhoudingen tussen supermarkten, leveranciers en producenten in de voedselketen. In plaats daarvan moet het vrijwillig initiatief dat de sector kort geleden is gestart een eerlijke kans krijgen. Naar mijn mening schendt PLUS deze code, en komt het nu aan op goede handhaving. Als het vrijwillig initiatief daar zelf niet in slaagt, is er nu genoeg steun in het parlement om de handhaving alsnog wettelijk te regelen. Ik zal de ontwikkelingen dan ook scherp blijven volgen en niet aarzelen om alsnog wetgeving voor te stellen als blijkt dat PLUS niet binnen een week wordt aangepakt."

Gesthuizen: leverancier dupe van supermarktenoorlog

20-09-2013 SP-Kamerlid Gesthuizen is teleurgesteld in de supermarkten die opnieuw brieven hebben gestuurd waarin hoge kortingen van hun leveranciers worden geëist. De supermarkten wentelen op deze manier het verlies dat zij lijden door de supermarktenoorlog af op hun leveranciers. Gesthuizen: ‘Het is toch ongelooflijk dat de supermarkten afgelopen maandag nog de gedragscode tegen oneerlijke handelspraktijken tekenden terwijl zij achter de schermen een brief aan het schrijven waren om hun leveranciers verder uit te knijpen. Ik vind dit schaamteloos.’

De Jong wil meer aandacht EU voor belangen kleine winkel

05-09-2013 Veel kleine en zelfstandige winkels hebben het moeilijk. Naast de crisis zorgen de opkomst van het online shoppen en de bouw van megawinkelcentra ervoor dat veel kleine winkels in de problemen komen. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: "Het is belachelijk dat juist in deze tijd vaak politieke keuzes worden gemaakt die veel van deze winkels de das om doen. Denk aan de BTW verhoging in Nederland van vorig jaar, maar ook aan de nog steeds voortgaande bouw van weidewinkels en shopping malls. Ook in Brussel is er bar weinig aandacht voor de belangen van de kleine winkel. Met mijn rapport hoop ik dit te veranderen."

Studio SP