www.sp.nl/economie

SP.nl/economie

/economie :: Nieuws

Roemer presenteert plan voor Groningen

26-02-2014 SP-leider Emile Roemer heeft in Hoogezand het plan 'Laat Groningen niet zakken' gepresenteerd. In het plan doet de SP 21 voorstellen om de werkgelegenheid en leefbaarheid van de provincie te verbeteren.

Jansen: Haal de last van de Groningse schouders

05-02-2014 Groningen zit niet te wachten op nog meer langlopende processen bij de afhandeling van de schade die veroorzaakt is door de gasboringen. SP-Kamerlid Paulus Jansen stelt daarom voor de gaskraan flink terug te draaien en een hulpteam in te stellen om het schadeherstel te regelen. ‘Door een hulpteam naar Groningen te sturen kunnen we de last van de Groningse schouders halen. Dat team moet beschikking krijgen over een goed gevuld noodfonds, zodat de schade ruimhartig gecompenseerd wordt.’

Jansen: Warmtewet werkt niet

29-01-2014 Stadsverwarming mag voor de gebruiker niet duurder zijn dan een moderne HR cv-installatie. Dat zegt SP-Kamerlid Paulus Jansen in reactie op berichten over misbruik van de Warmtewet. Energiebedrijven als Essent, NUON en Eneco blijken per 1 januari de tarieven flink op te schroeven. 'Die monopolisten op het warmtenet doen dat naar eigen zeggen binnen de marges en randvoorwaarden die de minister zelf opstelt. Ze knijpen daarmee alle ruimte die ze krijgen uit de wet', zegt Jansen. 'Dit oneigenlijke gebruik van de regels jaagt mensen flink op kosten. Minister Kamp moet hier hard ingrijpen.'

Jansen over Loppersum: ‘Kabinet is ontkenningsfase voorbij’

17-01-2014 ‘Met het kabinetsbesluit is de ontkenningsfase van de problematiek rond de Groningse gaswinning voorbij. Dat is winst.’ Dat zegt SP-Kamerlid Paulus Jansen in reactie op het besluit van het kabinet om de gasproductie rond Loppersum met 80% terug te brengen en 1,2 miljard euro uit te trekken voor schadeherstel en andere maatregelen.

'Terugkopen NUON serieuze optie'

25-07-2013 Volgens SP-Kamerlid Paulus Jansen zou de Nederlandse overheid serieus moeten overwegen NUON terug te kopen van de Zweedse energiegigant Vattenfall. 'Wij waren fel tegen de verkoop van wat wij een zeer belangrijke strategische bedrijfstak vinden: onze energievoorziening. Als Vattenfall NUON verkoopt zijn we na onze zeggenschap ook de gemaakte afspraken met Vattenfall kwijt. Door zelf NUON terug te kopen – voor een stuk minder geld – krijgen we weer meer invloed op onze energievoorziening en kunnen we echt werk maken van duurzame energie.'

‘Energieakkoord welkom, afspraken boterzacht’

12-07-2013 SP-Kamerlid Paulus Jansen is positief over het feit dat kabinet, werkgevers en vakbonden en milieuorganisaties op hoofdlijnen een energieakkoord hebben bereikt. Wel waarschuwt hij dat in het akkoord op veel punten harde afspraken ontbreken. ‘Het is goed dat er overeenstemming is maar helaas ontbreken harde afspraken over de transportsector en vergroening van het belastingstelsel. Gemaakte afspraken zijn zo boterzacht dat we de uitwerking nog maar moeten afwachten. Je kunt nu nog niet zeggen of er daadwerkelijk sprake is van echte vooruitgang.’