www.sp.nl/economie

SP.nl/economie

/economie :: Nieuws

De Jong: Liberalisatie postsector in Europa één grote mislukking

28-01-2014 Vandaag presenteert de Europese vakorganisatie UNI Post & Logistics in het Europees Parlement haar rapport over de situatie in de postsector. Enkele Europarlementariërs, waaronder SP’er Dennis de Jong, zullen het rapport tijdens een speciale bijeenkomst in het EP in ontvangst nemen. De Jong: ‘De onderzoekers hebben geconstateerd dat in 15 jaar tijd het aantal banen in de postsector in de EU met 30% is afgenomen en dat de lonen met 40% zijn gedaald. De kwaliteit van de dienstverlening is enorm achteruit gegaan. De vakbeweging constateert terecht dat de liberalisering van de postsector een grote mislukking is geworden.’

Merkies: Voorkom vijandige overname KPN

15-08-2013 SP-Kamerlid Arnold Merkies vindt dat de verkoop van KPN moet worden voorkomen. In een brief vraagt hij de Stichting Preferente Aandelen B KPN haar stemrecht te gebruiken om een vijandige overname te blokkeren. Merkies: 'Naast veel burgers maken ook de veiligheidsdiensten gebruik van diensten die KPN biedt. Het is voor Nederland van cruciaal belang dat deze diensten blijven bestaan. Aangezien de stichting zelf ook haar zorgen heeft geuit hoop ik van harte dat ze aan de oproep gehoor geeft. Zij is immers de enige partij die de overname kan tegenhouden.'

'Terugkopen NUON serieuze optie'

25-07-2013 Volgens SP-Kamerlid Paulus Jansen zou de Nederlandse overheid serieus moeten overwegen NUON terug te kopen van de Zweedse energiegigant Vattenfall. 'Wij waren fel tegen de verkoop van wat wij een zeer belangrijke strategische bedrijfstak vinden: onze energievoorziening. Als Vattenfall NUON verkoopt zijn we na onze zeggenschap ook de gemaakte afspraken met Vattenfall kwijt. Door zelf NUON terug te kopen – voor een stuk minder geld – krijgen we weer meer invloed op onze energievoorziening en kunnen we echt werk maken van duurzame energie.'

Uitknijpen pakketbezorgers moet stoppen

28-06-2013 Sharon GesthuizenDe SP steunt de pakketbezorgers die staken voor eerlijke tarieven. Keer op keer probeert PostNL de zelfstandig werkende pakketbezorgers verder uit te knijpen. SP Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen is het zat: ‘Het is ongelooflijk dat PostNL bij contractherzieningen durft te eisen dat het tarief met 20 tot 30 procent moet zakken. Ze moeten zich schamen! De pakketbezorgers worden met zulke tarieven de armoede ingejaagd. Om nog een beetje fatsoenlijke omzet te behalen moeten ze onmenselijk veel uren werken.'

Truckers in actie

Roemer steunt beroepschauffeurs: 'Wegtransport gaat ten onder door liberalisering'

14-05-2013 Beroepschauffeurs hebben dinsdagmiddag in Den Haag gedemonstreerd tegen de sociale dumping in het wegtransport. SP-leider Emile Roemer en Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt waren daarbij aanwezig om de actie te ondersteunen. Zes op de tien chauffeurs ziet geen toekomst meer in het wegvervoer als oneerlijke concurrentie, uitbuiting van buitenlandse werknemers en gevaarlijke situaties op de weg niet worden bestreden. Dat blijkt uit onderzoek van de SP onder 3000 chauffeurs.

Actie right 2 water Ondertekenen van de petitie tegen waterprivatisering hier:

Drinkwater is geen handelswaar

16-02-2013 Onder druk van de Europese Commissie is in Europa de discussie over waterprivatisering losgebarsten. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Voor Nederland is er geen direct gevaar, in het Europarlement zijn er uitzonderingen vastgelegd zodat waterprivatisering in Nederland niet hoeft. Maar wij blijven waakzaam want de Europese Commissie zou het liefst haar onzalige privatiseringsplannen ook in Nederland doorzetten’.

De Jong: prijsverlaging roaming tarieven goede eerste stap naar nog lagere tarieven

10-05-2012 De SP is blij met de door de EU afgedwongen prijsverlaging voor mobiel bellen, smsen en internetten over de grens. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Dit is een mooie meevaller voor consumenten in deze economisch lastige tijd. Het voorstel voor de tariefsverlaging is echter maar voor 2 jaar, ik wil dat de tarieven daarna nog verder omlaag gaan en dat we uiteindelijk één tarief voor bellen in de hele EU hebben.’

Kamer steunt SP: Doe alles om bonussen PostNL terug te vorderen

10-04-2012 Vandaag kreeg SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen steun voor haar verzoek aan de regering, om alles te doen om de astronomische bonussen van de PostNL-directie terug te vorderen. Gesthuizen: ‘Zelf de zakken vullen, terwijl zoveel duizenden postbodes hun baan kwijtraken, is ronduit asociaal. Daarom ben ik er blij mee dat de regering nu alles moet doen wat ze kan om dit geld terug te claimen.’

Gesthuizen: 'Politiewoordvoerder doet waarheid geweld aan'

22-03-2012 SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen is teleurgesteld over de uitlatingen van de woordvoerder van de politie na haar arrestatie afgelopen woensdag. Gesthuizen werd rond half drie opgepakt na een demonstratie tegen de duizenden ontslagen bij PostNL. De demonstranten werd meegedeeld dat zij niet naar het hoofdkantoor van PostNL mochten lopen. Toen Gesthuizen daarop de demonstratie opdoekte en samen met één postbode wegliep werd zij gearresteerd. De woordvoerder van de politie liet daarna weten dat Gesthuizen en de postbode gearresteerd zijn omdat de politie de doodskist waar zij mee liepen 'niet kies' vond vanwege de herdenkingen in Lommel. Het Kamerlid maakt bezwaar tegen de verklaring van de politiewoordvoerder dat zij is aangesproken over het meedragen van een doodskist.

SP en PvdA roepen Post NL op tot sociale koers

07-02-2012 Sharon Gesthuizen (SP) en Mariëtte Hamer (PvdA) roepen de Raad van Bestuur van Post NL op om bij de benoeming van nieuwe leden voor de Raad van Commissarissen voor TNT- Express een sociale koers te varen.

Studio SP