www.sp.nl/economie

SP.nl/economie

/economie :: Nieuws

Emile Roemer tijdens het debat over het WRR-rapport

Roemer: Onze toekomst gaat over de wil om te delen

24-06-2014 Het rapport 'Naar een lerende economie' geeft veel aanknopingspunten om tot een meer duurzame economie met meer aandacht voor onderwijs en innovatie te komen. Dat zei SP-leider Emile Roemer vandaag in het debat over het WRR-rapport in de Tweede Kamer. 'Onze toekomst gaat over de wil om te delen, of dat nu informatie, auto's, kennis of onze welvaart in zijn geheel is. Het is aan de politiek om mensen alle ruimte geven om zich te ontwikkelen. Door goede sociale zekerheid en eerlijke kansen op goed werk.'

Lees hieronder de volledige inbreng van Roemer in het debat.

Roemer en Jansen bezoeken Biesbosch en Suikerunie

17-07-2012 SP-leider Emile Roemer en Kamerlid Paulus Jansen hebben maandag een bezoek gebracht aan de natuurgebieden van de Biesbosch en de Suikerunie in Dinteloord.

Janssen eist openbaarmaking notitie open standaarden

17-02-2011 Minister Donner moet een notitie van zijn ministerie over mogelijke kostenbesparingen bij de overheid door het gebruik van open ICT-standaarden opsturen naar de Kamer. Dat heeft SP-Kamerlid Rik Janssen vandaag van de minister geëist.

Kamer: Minister moet ingrijpen bij Abbott

13-10-2010 De Kamer heeft vandaag een door SP-Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen ingediende motie aangenomen. Hiermee wordt de nieuwe minister van Economische Zaken en Innovatie aan de slag gezet om te doen wat hij kan voor de werknemers van Abbott, Weesp. De Amerikaanse directie van het bedrijf besloot onlangs de onderzoeksafdeling in Weesp te sluiten. Een baanverlies voor ruim 500 mensen zou daarvan het gevolg zijn. Sharon Gesthuizen: 'Wij vragen de minister om te gaan praten en te onderzoeken hoe hij deze onderzoekers aan het werk zou kunnen houden. Dat kan moeilijk worden, maar niet geschoten is zeker mis. En we willen dat de minister alle opties bekijkt, en dan vooral ook de optie om te kijken of er een doorstart gemaakt kan worden.'

'Voorkom uitverkoop Nederlandse bedrijven met wetgeving'

06-08-2010 “De Nederlandse regering moet een goede industriepolitiek gaan voeren. Hoogwaardige industrie en werkgelegenheid verdient betere bescherming tegen aandeelhouders die alleen maar uit zijn op korte termijn gewin. Hun macht moet worden ingeperkt zodat Nederlandse bedrijven minder kwetsbaar zijn voor buitenlandse overnames. ” Dat zegt SP-Kamerlid Ewout Irrgang naar aanleiding van zijn voorstel om in de Tweede Kamer een hoorzitting te organiseren over de uitverkoop van belangrijke bedrijven en industrieën in Nederland. Aanleiding voor zijn initiatief zijn het verdwijnen van hoogwaardige werkgelegenheid bij Organon, het opsplitsen van TNT en de afbraak of verkoop van gezonde bedrijven als Stork, ABN Amro, Essent en Nuon in het verleden.

'Geef slachtoffers innovatiefraude geld terug'

12-02-2009 SP-Kamervragen over vermeende fraude met innovatievouchers door de Fontys Hogeschool en een ander bedrijf, hebben snel tot resultaat geleid. Fontys geeft toe dat tegen de regels is gehandeld. De verantwoordelijk directeur heeft zijn functie neergelegd en de subsidie van afgelopen jaren zal worden terugbetaald aan het ministerie van Economische Zaken.

‘Onderzoek mogelijk misbruik innovatievouchers’

05-02-2009 Er moet zo snel mogelijk duidelijkheid komen over mogelijk misbruik van zogeheten innovatievouchers. SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen heeft vandaag bij de minister van Economische Zaken aangedrongen op onderzoek naar de dubieuze praktijken, waarbij gemeenschapsgeld wordt misbruikt voor bedrijfscursussen.

Schaf Innovatieplatform af

23-10-2008 SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen wil dat het Innovatieplatform zo snel mogelijk wordt opgedoekt. “Nadenken over innovatie is belangrijk, maar de manier van werken van het Innovatieplatform is pure geldverspilling. Het kabinet moet investeren in echte innovatie en niet in dit soort PR-praatclubs”, aldus Gesthuizen.

Moed College
Studio SP