www.sp.nl/economie

SP.nl/economie

/economie :: Nieuws

Mexx weigert gesprek over het Bangladesh Veiligheidsakkoord

31-03-2014 SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen is maandag samen met Joel Voordewind (ChristenUnie) en de Fashion Rebels op bezoek geweest bij het hoofdkantoor van kledingmerk Mexx om hen te verzoeken het Bangladesh Veiligheidsakkoord te ondertekenen. Helaas wilde het bedrijf de Kamerleden inhoudelijk niet te woord te staan en dreigde zelfs de politie te bellen. Ook weigerde Mexx een andere afspraak te maken om het veiligheidsakkoord te bespreken.

Gesthuizen: Kledingfabrieken in Bangladesh moeten snel veiliger worden

30-01-2014 SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen heeft minister Ploumen om opheldering gevraagd over de teleurstellende resultaten rond de afspraken die gemaakt zijn om het werk in kledingfabrieken in Bangladesh veiliger te maken. Zo beloofde de Bengaalse overheid, na diverse instortingen van fabrieken, dat er snel extra arbeidsinspecteurs zouden worden aangesteld. Gesthuizen: ‘Ik vind het heel erg te horen dat er tot op de dag van vandaag geen enkele extra inspecteur is aangesteld. Veel werknemers in de fabrieken werken onder erbarmelijke omstandigheden. Daar moet snel inspectie plaatsvinden, zodat deze mistanden kunnen worden aangepakt.’

Emile Roemer

Roemer: PvdA dumpt Gronings bedrijf Aldel

23-01-2014 Het Groningse aluminiumbedrijf Aldel is en blijft failliet. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft tegen het SP-voorstel om een doorstart mogelijk te maken gestemd. Dat is opmerkelijk aangezien tijdens het debat juist een ruime meerderheid steun uitsprak voor een doorstart. 'De PvdA riep om het hardst, zelfs in onvervalst Gronings accent, dat elk muizengaatje benut moest worden om Aldel te redden', zegt SP-leider Emile Roemer. 'Zoals vaker de laatste tijd houden ze de rug niet recht als het erop aan komt. Groningen is keihard gedumpt door de Partij van de Arbeid.'

Gesthuizen: Albert Heijn gebruikt leveranciers als melkkoe

11-09-2012 SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen heeft geen goed woord over voor Albert Heijn nu zij haar leveranciers verplicht 2 procentpunt meer korting te geven. Gesthuizen: 'Het is ongelooflijk dat grote supermarktketens zich zo machtig voelen dat zij zonder schaamte van hun leveranciers eisen meer korting te geven. In deze moeilijke economische tijd kan dit wel eens het laatste zetje zijn om kleine leveranciers het faillissement in te jagen. Dit is gewoon je reinste contractbreuk waarmee grote afnemers door hun sterke positie hopen weg te komen.'

Roemer en Jansen bezoeken Biesbosch en Suikerunie

17-07-2012 SP-leider Emile Roemer en Kamerlid Paulus Jansen hebben maandag een bezoek gebracht aan de natuurgebieden van de Biesbosch en de Suikerunie in Dinteloord.

Van Bommel: Griekse wapenimport zeer verontrustend

26-05-2012 SP-Kamerlid Harry van Bommel maakt zich grote zorgen over recente berichten over toename van Amerikaanse export van wapens en munitie naar Griekenland. Van Bommel: ‘Ik wil van het kabinet weten of het klopt dat in februari dit jaar door Griekenland voor maar liefst veertig miljoen dollar wapens en munitie is geïmporteerd uit de Verenigde Staten. Gezien de grote sociale en politieke onrust die momenteel in Griekenland heerst, is dit bijzonder verontrustend.’

Eerste Kamer wil debat over onderzoek privatiseringen

01-02-2011 Op 15 maart houdt de Eerste Kamer een speciaal debat over de vraag of er een parlementair onderzoek komt naar het privatiseringsproces van de afgelopen twintig jaar in Nederland. Vandaag nam het College van Senioren daartoe een besluit. Het debat was aangevraagd door de fractievoorzitters van ChristenUnie, PvdA en SP en kreeg de steun van de grote meerderheid van de senaat.

Gesthuizen in Nigeria: 'Corrupte overheid en oliemaatschappijen steunen elkaar’

19-01-2011 Door aanhoudende olielekkages in het West-Afrikaanse Nigeria zijn er grote milieuproblemen. Volgens Shell is de Nigeriaanse bevolking zef verantwoordelijk. SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen zag met eigen ogen dat het anders ligt: ‘De bevolking zit knel tussen bedrijven en overheden.’

Sharon Gesthuizen en Ibim Semenitari Sharon Gesthuizen in gesprek met Ibim Semenitari, een van de commissarissen die de scepter zwaaien over de Niger delta

Sharon Gesthuizen in Nigeria: Dag 4, politics

23-12-2010 SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen is van 18 tot 23 december in Nigeria om te onderzoeken welke gevolgen de oliewinning in de Niger delta op de bevolking heeft. Ze ontmoet betrokkenen van alle verschillende partijen en bezoekt daarbij de belangrijkste plaatsen. Iedere dag verschijnt een kort verslag van haar bezoek op deze site. Vandaag dag vier: politics.

Sharon Gesthuizen in Nigeria: Dag 3, Port Harcourt

21-12-2010 SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen is van 18 tot 23 december in Nigeria om te onderzoeken welke gevolgen de oliewinning in de Niger delta op de bevolking heeft. Ze ontmoet betrokkenen van alle verschillende partijen en bezoekt daarbij de belangrijkste plaatsen. Iedere dag verschijnt een kort verslag van haar bezoek op deze site. Vandaag dag drie: Port Harcourt

Studio SP