www.sp.nl/economie

Rob Mollink
Sjoerd van Dijk
SP.nl/economie
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

De Jong: campagne tegen EU-economisch six-pack

19-04-2011 • De SP in het Europees Parlement gaat campagnevoeren tegen het EU-crisispakket. Dit pakket, ook wel het economisch six-pack genoemd, werd vandaag in de economische commissie van het Europees Parlement aangenomen. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Dit economisch six-pack zal alleen maar leiden tot bezuinigingen en loonmatigingen, Nederland zal hier een flinke kater van krijgen. Brussel moet zijn klauwen afhouden van onze pensioenen, lonen en de overheidsuitgaven’.

Dennis de JongEen heet hangijzer bij de voorstellen zijn de zogenaamde economische indicatoren. Hiermee gaat de EU zich nadrukkelijk bemoeien met de hoogte van publieke uitgaven aan onder meer zorg en onderwijs, het loonpeil en de situatie op de huizenmarkt. De Jong: ‘Onwenselijk vanwege de totaal eenzijdige focus. Tot gisteren waren ook tal van sociale maatregelen in het pakket opgenomen: een lage werkloosheid, kleine inkomensverschillen en investeringen in onderwijs en onderzoek. Het rechtse Europees Parlement heeft echter alleen de neoliberale voorstellen over gelaten’.

De Jong is het met de vakbonden eens dat het pakket een inbreuk vormt op de vrijheid om te onderhandelen over lonen en cao’s. De Jong: ‘Niet Brussel maar werkgevers en werknemers moeten gaan over de hoogte van het loon en de arbeidsvoorwaarden’. De specifieke bescherming van vakbondsrechten en recht van staking zijn door de rechtse partijen uit het pakket gestemd.