www.sp.nl/economie

Rick Hovens
Ben van Gils
SP.nl/economie
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Jonge postbodes bezorgd over postliberalisering

02-03-2011 • Jonge postbodes uit de hele EU waren gisteren in het Europees Parlement om hun ongerustheid over de gevolgen van de postliberalisering duidelijk te maken aan Europarlementariërs. Tot hun grote verbazing waren maar weinig parlementariërs bereid om de postbodes te ontvangen en hun zorgen aan te horen. Een Britse postbode was woedend over de Brusselse politici ‘Het is schandalig dat ze hier de liberalisering kunnen doorvoeren waar, op enkele grote bedrijven na, niemand gelukkig mee is en vervolgens weigeren om postbodes te ontvangen’.

De liberalisering van de Postmarkt zorgt in veel Europese landen voor grote ongerustheid onder de bevolking en bij postbodes. Tijdens eerdere debatten in het Europees Parlement over de gevolgen van de postliberalisering werd duidelijk dat veel parlementariërs klachten kregen van bezorgde burgers. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Dat deze Europarlementariërs nu bijna allemaal wegduiken voor de bezoekende postbodes is teleurstellend. Ik hoop dat deze parlementariërs alsnog de bezorgde postbodes en burgers serieus nemen en mij steunen met de petitie Europarlementariërs voor een goede postsector’.

De petitie is een initiatief van De Jong en Europarlementariërs van onder meer de groenen, sociaaldemocraten, liberalen en de christendemocraten. De petitie roept de Europese Commissie onder meer op om geen boetes op te leggen aan landen die hun postmarkt nog niet hebben geliberaliseerd, ook wordt er aangedrongen op goede dienstverlening en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. De petitie wordt ondersteund door de internationale vakfederatie van postbodes, Uni-global Union.