www.sp.nl/economie

Rick Hovens
Ben van Gils
SP.nl/economie
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

MKZ-dreiging: geen ruiming maar vaccinatie gezonde dieren

07-08-2007 • SP-Kamerlid Krista van Velzen pleit voor het verplichten van preventieve vaccinaties tegen MKZ. “De uitbraak van MKZ in Groot-Brittanië maakt opnieuw duidelijk dat het Europese beleid niet deugt.”

Er mag nu pas gevaccineerd worden als er al een uitbraak in eigen land is vastgesteld, en dan pas na een zogenaamde ‘stand still’ van 72 uur. In de tussentijd worden dieren geruimd, met de mogelijke risico’s op het verslepen van het virus. Van Velzen: “Zolang de uitbraak zich tot Engeland beperkt, moeten wij dus lijdzaam afwachten en kunnen we niet veel meer doen dan het verslepen van dieren verbieden. We moeten echt terug naar de situatie van voor 1991 toen dieren gewoon een prikje kregen tegen MKZ.”

Dat vaccinatiebeleid is in 1991 om zeep geholpen, puur om economische redenen, omdat sommige landen geen gevaccineerd vlees af willen nemen. “‘Dat de afzetmarkt voor geënt vlees buiten Europa misschien wat kleiner wordt, moeten we maar accepteren,” zegt Van Velzen. “Doe je dat niet dan is de prijs dat bij een volgende uitbraak mogelijk weer massaal gezonde dieren worden afgemaakt. Voor dergelijk dieronvriendelijk beleid is in Nederland geen draagvlak.”

Van Velzen roept minister Verburg op om nu op Europees niveau verplichte vaccinatie te bepleiten.