www.sp.nl/economie

Rob Mollink
Sjoerd van Dijk
SP.nl/economie
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Gesthuizen wil hardere aanpak fraude en oneerlijke handelspraktijken

13-05-2012 • Ondernemers moeten beter worden beschermd tegen oneerlijke handelspraktijken en acquisitiefraude moet apart strafbaar worden gesteld. Dat zegt SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen. Zij lanceert een aanvalsplan om dit soort fraude aan te pakken.

Sharon GesthuizenOndernemers leiden jaarlijks ongeveer een half miljard schade door bijvoorbeeld spookfacturen voor niet bestaande diensten en omgekeerd; het niet leveren van betaalde diensten. Fraudeurs maken bijvoorbeeld gebruik van de naamsbekendheid van bestaande, vertrouwenswekkende organisaties door logo's en namen licht aan te passen.

In het rapport 'Leest u de kleine lettertjes maar!' doet Gesthuizen tien voorstellen om dergelijke problemen aan te pakken. Volgens haar schiet de huidige wetgeving tekort: 'De regering benadrukt alleen dat het geven van voorlichting belangrijk is. En voorkómen is uiteraard goed. Maar we moeten fraudeurs ook pakken en straffen, anders houdt het nooit op. Misdaad mag niet lonen.'

Gesthuizen maakt zich zorgen over de gevolgen van fraude voor ondernemers. 'Het leidt tot psychische schade onder slachtoffers, mensen voelen zich dom en opgelicht. Het wordt nog erger als ze bij de politie worden weggestuurd met de mededeling dat het ‘civiel’ is dus dat ze het zelf maar moeten oplossen. Deze fraude is daarnaast slecht voor het vertrouwen in de markt.'