www.sp.nl/economie

Rick Hovens
Ben van Gils
SP.nl/economie
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

SP verwerpt ACTA-verdrag

26-01-2012 • De SP verwerpt het in het geheim gesloten ACTA-verdrag. Het Anti-Counterfeiting Trade Agreement is bedoeld om intellectuele eigendomsrechten beter te beschermen en is ondertekend door onder meer de VS en Japan. Over het verdrag wordt binnenkort in het Europees Parlement besloten.

Dennis de Jong SP-Europarlementariër Dennis de Jong: 'Er is geen goede balans tussen aan de ene kant de economische belangen die met intellectuele eigendomsrechten samenhangen en aan de andere kant de publieke belangen.'

Met het ACTA-verdrag wordt het maken van onder meer generieke medicijnen – levensreddende medicijnen voor grote groepen mensen die deze niet voor de marktprijs kunnen kopen – vrijwel onmogelijk. Ook worden onder de ACTA-afspraken internetgebruikers volgens de SP veel te snel gecriminaliseerd. Men kan straks een straf krijgen voor bijvoorbeeld het plaatsen van filmpjes of geluidsfragmenten op het internet. De Jong: 'De lobby van de grote bedrijven en auteursrechtenorganisaties heeft hier duidelijk veel te veel zijn zin gekregen.'