www.sp.nl/economie

Rick Hovens
Ben van Gils
SP.nl/economie
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Vattenfall torpedeert nog groter deel duurzaamheidsprogramma

08-09-2011 • SP-Kamerlid Paulus Jansen wil dat het kabinet alles doet om een doorstart van zonnepaneelfabrikant Helianthos mogelijk te maken. Ondanks de grote vraag naar zonnepanelen heeft moederbedrijf NUON vandaag bekend gemaakt de stekker uit het bedrijf te trekken. 70 mensen dreigen hierdoor hun baan te verliezen. Jansen: ‘Sinds bruinkoolboer Vattenfall NUON heeft overgenomen worden alle duurzame onderdelen kapotbezuinigd. Ook wordt de positie van Nederland als Kennisland ondermijnd.’

Paulus JansenDat Helianthos de deuren moet sluiten is mede een gevolg van de overname van NUON door Vattenfall. Er is een veel te hoge prijs betaald. Om dat te compenseren worden nu veel investeringen geschrapt en minder goed renderende bedrijfstakken afgestoten.

Jansen: ‘Dit is precies waar de SP voor gewaarschuwd heeft bij de verkoop van NUON. Als je je nutsbedrijven verpatst, verlies je ook je invloed. En nu wordt een wereldwijd bekend innovatief bedrijf de nek om gedraaid. Daarom moet minister Verhagen er alles aan doen om een doorstart van Helianthos mogelijk te maken. Ooit waren we een leidinggevend land op het gebied van windenergie. Mede door jaren falend innovatiebeleid zijn we die positie kwijtgeraakt. Verhagen mag dit niet ook op het gebied van zonne-energie laten gebeuren.’