www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Dossiers

Dossier Gemeenteraadsverkiezingen 2010

Van 20 februari t/m 2 maart gaat de SP 'on tour'. In de aanloop naar de Gemeenteraadsverkiezingen bezoeken SP-Kamerleden 16 steden in Nederland. SP-fractievoorzitter Agnes Kant, Jan Marijnissen en vele andere Kamerleden trekken in de SP touringcar het land door om lokale afdelingen te ondersteunen in de verkiezingscampagne.

In karavaan reizen de volle SP- touringcar, SP-busjes en de soep-express het land door. Iedere ochtend om 11.30 uur en iedere middag om 15.30 uur houdt Agnes Kant een toespraak voor buurtbewoners en belangstellenden.

2/3Amsterdam

De Amsterdamse SP heeft een een beter en goedkoper alternatief voor de peperdure Noord-Zuidlijn laten ontwikkelen door verkeersbureau Transtec. SP-Kamerlid Emile Roemer neemt polshoogte. Vandaag bleek dat een meerderheid van de Amsterdammers wil dat de aanleg van de huidige prestigieuze Noord-Zuidlijnproject wordt gestaakt. Van de tegenstanders van de huidige lijn wil 58 procent het goedkopere SP-alternatief zonder boren onder de binnenstad. De overige 42 procent van de tegenstanders wil de Noord-Zuidlijn helemaal niet. Meer op amsterdam.sp.nl

1/3 Rotterdam

4000 EXTRA BANEN IN DE ROTTERDAMSE BUURTEN

De SP wil 4000 extra banen creëren om werk te doen dat nu in de Rotterdamse wijken blijft liggen: bijvoorbeeld in het buurtbeheer, onderhoud van speeltuinen, toezicht in metrostellen, werk in buurthuizen en op scholen. Een gemeentelijk detacheringsbedrijf zou Rotterdammers die nu werkloos zijn daarvoor een fatsoenlijk salaris moeten betalen. Dat staat in het plan 'Werken in een betere stad en buurt' (PDF), dat SP-Kamerlid Harry van Bommel en lijsttrekker Leo de Kleijn vanmiddag presenteerden. Lees verder

26/2 Heerlen

25/2 Almere

“Wilders is een liberaal, uit de schoot van de VVD. Hij mag dan de AOW op 65 willen houden, maar daar houdt het ook op met het sociale gehalte van de PVV. Ze willen bezuinigen op de kinderbijslag, ze willen de belasting voor rijken verlagen en ze willen niets doen aan de subsidies op villa's.” Dat zei Agnes Kant vandaag op tour in Almere.

24/2 Groningen en Assen

SP on tour: 'Stop marktwerking in zorg, Bos!'

"Drie jaar lang heeft Bos de marktwerking in de zorg mogelijk gemaakt, terwijl hij in de verkiezingscampagne in 2006 zei dat hij die ging stoppen. Een paar weken geleden stemde hij zelfs nog in met meer marktwerking in de ziekenhuizen. Dat hij nu zegt dat hij geen marktwerking wil is ongeloofwaardig. Ik wil dat hij een garantiebewijs tekent zodat deze belofte langer standhoudt dan de campagne.” Dat zei Agnes Kant bij haar toespraak in Groningen.

Agnes Kant interviewde verder Gronings SP-wethouder Jannie Visscher over de successen van het linkse college, en de hoop om in Groningen de grootste partij te worden:

23/2 Utrecht en Hilversum
handen af van ons ziekenhuis

Samen met de Hilversumse SP-wethouder Karen Walters plantte Agnes Kant een protestbord in de tuin voor het Ter Gooiziekenhuis. De SP strijdt al jaren voor het behoud van volwaardige ziekenhuiszorg in Hilversum.

Woningcorporaties en gemeentebesturen besluiten veel te makkelijk om betaalbare huurwoningen te slopen. Agnes Kant: “De wachtlijsten voor deze huurwoningen zijn vooral in de stedelijke gebieden nog steeds huizenhoog. Huizen die slecht zijn, moeten worden gerenoveerd. Pas als woningen bouwtechnisch niet meer te redden zijn, is sloop een optie.” Kant introduceerde een slooplat tijdens de SP on Tour campagne in Utrecht.

Beluister ook het verslag van de dag op Radio1.

22/2: Den Haag en Delft
Schilderswijk
Actief werken aan een gemende wijk en en gemengde scholen. Meer politie op straat en speciale politieteams voor de georganiseerde crimininaliteit. Dat zijn enkele aanbevelingen uit het rapport 'De Schilderswijk aan het woord'. De SP heeft de afgelopen maanden onder in totaal 531 bewoners van de Schilderswijk-West een enquête afgenomen. Het rapport werd gepresenteerd op de Haagse Markt, door SP-fractievoorzitter Agnes Kant en Haagse lijsttrekker Ingrid Gyömörei.

20/2: Zwolle en Enschede
Agnes Kant met de Zwolse lijsttrekker Tjitske Siderius in Zwolle
“Vandaag begint de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen. Door de val van het kabinet kan er gelijk een doorstart gemaakt worden voor de landelijke verkiezingen. Het is beschamend hoe het kabinet is gevallen door egotripperij. Positief is dat de kiezer nu aan het woord is. Wij willen Nederland menselijker en socialer maken. Dat kan alleen met de SP in het kabinet, heeft drie jaar kabinet van CDA-PvdA bewezen.” Dat zei Agnes Kant bij het begin van de ‘SP on Tour’ in Zwolle en Enschede.

SP Nieuws

Laatste berichten