www.sp.nl/defensie

Karel Koster
SP.nl/defensie

/defensie :: Nieuws

Geen steun aan missie naar Mali

12-12-2013 De SP stemt niet in met deelname aan de VN-missie in Mali. Er is onvoldoende vertrouwen dat de gestelde doelen – waaronder herstel van het staatsgezag en verzoening tussen strijdende partijen – door een militaire missie worden behaald. ‘De oplossing komt niet dichterbij door met commando’s te jagen op strijders in het noorden van Mali, terwijl je tegelijkertijd met hen onderhandelt over verzoening.’

SP kritisch over riskante missie in Mali

01-11-2013 De SP is kritisch over de Nederlandse missie in Mali. In het Kamerdebat zal de regering beter moeten uitleggen waarom Nederlandse deelname noodzakelijk is. Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk in reactie op het Kabinetsbesluit om voor tenminste twee jaar met circa 350 militairen naar Mali te gaan. ‘Het is onduidelijk waarom juist Nederland naar Mali moet gaan. Als het net zo’n uitzichtloze strijd wordt als in Afghanistan, kunnen we dat moeilijk steunen.’

‘Nederlandse militairen en politietrainers in Kunduz naar huis’

18-10-2012 SP-Kamerlid Harry van Bommel zal bij het eerstvolgende debat over de Nederlandse missie in Kunduz voorstellen de missie vervroegd te beëindigen. Directe aanleiding daartoe is het bericht dat de missie tijdelijk is stilgelegd. Van Bommel: ‘Volgens het kabinet blijken door Nederland opgeleide agenten toch buiten Kunduz te worden ingezet. Dat is tegen de afspraken die met de Kamer zijn gemaakt. Bovendien zijn er in Kunduz inmiddels voldoende Afghaanse trainers die zelf de basisopleiding aan agenten kunnen geven. Met een beetje geluk kunnen onze jongens en meiden dus voor Kerst thuis zijn.’

Van Bommel: Nederlandse trainers Kunduz snel naar huis

08-10-2012 SP-Kamerlid Harry van Bommel vindt dat de Nederlandse politietrainers in Kunduz vervroegd kunnen worden teruggetrokken. Van Bommel: ‘In een artikel in de Volkskrant laat Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp weten dat er in Kunduz inmiddels voldoende Afghaanse trainers zijn die zelf de basisopleiding aan agenten kunnen geven. Als de commandant vindt dat de Nederlandse trainers hier niet meer voor nodig zijn, kunnen zij maar beter meteen terug naar Nederland komen.’

Van Dijk: ‘Stop met JSF en verminder aantal missies’

03-04-2012 SP-Kamerlid Jasper van Dijk wil dat het kabinet onmiddellijk stopt met het geldslurpende JSF-project. Van Dijk reageert daarmee op het rapport van de Algemene Rekenkamer waaruit blijkt dat er geen goed inzicht is in de kosten van de JSF. Ook wil Van Dijk dat de deelname van Nederland aan militaire missie wordt beperkt. Van Dijk: ‘Spreken over de aanschaf van een peperdure straaljager is van de zotte nu overal hard bezuinigd wordt. Onze straaljagers kunnen nog jaren mee, de besparing op de JSF kunnen we nu goed gebruiken.’

Van Bommel wil registratie en screening huurlingen

04-02-2012 SP-Kamerlid Harry van Bommel dringt bij de ministers van Defensie en Justitie aan op verplichte registratie van private militaire bedrijven en screening van huurlingen. De Nederlandse overheid maakt gebruik van de diensten van deze bedrijven maar registratie en screening is nu niet verplicht als in het buitenland wordt gewerkt. Volgens KRO-Reporter Internationaal komt het daardoor voor dat personen met een crimineel verleden zonder problemen in dienst kunnen treden van private militaire bedrijven.

Jasper van Dijk, Kunduz

Dagboek Kunduz: ‘Wie door een rietje kijkt ziet een mooie missie’

25-10-2011 SP-Kamerlid Jasper van Dijk was van 17 tot 20 oktober 2011 op werkbezoek in Kunduz en Kabul, Afghanistan. Het bezoek was vooral gericht op de zogenaamde politietrainingsmissie waartoe het kabinet dit jaar besloot. ‘Als je door een rietje kijkt, lijkt de trainingsmissie een mooi project. Zodra je daarvan uitzoomt, zie je de dubbele agenda's en de werkelijkheid van een land in oorlog,’ aldus Van Dijk.

Hieronder zijn verslag van deze reis.

'Oorlog in Afghanistan wordt steeds meer een onontwarbare knoop'

08-10-2011 Tien jaar na het begin van de oorlog in Afghanistan is het conflict alleen maar complexer en gevaarlijker geworden. Wat begon als een oorlog met één land wordt steeds meer een regionaal conflict, waarbij een duurzame oplossing steeds verder achter de horizon verdwijnt.

Militairen lopen gevaar: Den Haag babbelt over civiele missie

15-09-2011 'Als het zwemt als een eend, als het kwaakt als een eend en als het waggelt als een eend; dan noem ik het ook een eend. Dat moet de minister van Defensie hebben gedacht toen hij sprak met Vrij Nederland.' Dat zei SP-Kamerlid Harry van Bommel vanavond in het debat met minister-president Rutte en minister Hillen. Minister Hillen zei in Vrij Nederland dat het 'raar is dat de missie in Kunduz geen militaire missie mag heten.'

Lees hieronder de volledige tekst van Harry van Bommel.

'Dapper dat minister Hillen oorlog oorlog noemt'

06-09-2011 SP-leider Emile Roemer en SP-Kamerlid Harry van Bommel complimenteren minister Hans Hillen van Defensie voor zijn eerlijkheid over de politietrainingmissie in de Afghaanse provincie Kunduz. Minister Hillen noemde de missie in Kunduz ‘een militaire missie’. De regering kon in januari van dit jaar alleen een meerderheid in de Kamer krijgen voor de missie als deze een politiemissie werd genoemd. Daarmee leek het dat de operatie niets met de oorlog in Afghanistan te maken had.

Moed College
Studio SP