www.sp.nl/defensie

Fractiemedewerkers:
Karel Koster
SP.nl/defensie
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Bommel: Nederlandse trainers Kunduz snel naar huis

08-10-2012 • SP-Kamerlid Harry van Bommel vindt dat de Nederlandse politietrainers in Kunduz vervroegd kunnen worden teruggetrokken. Van Bommel: ‘In een artikel in de Volkskrant laat Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp weten dat er in Kunduz inmiddels voldoende Afghaanse trainers zijn die zelf de basisopleiding aan agenten kunnen geven. Als de commandant vindt dat de Nederlandse trainers hier niet meer voor nodig zijn, kunnen zij maar beter meteen terug naar Nederland komen.’

Harry van BommelOmdat Afghaanse trainers zelf de basisopleiding geven richten de Nederlandse trainers zich nu vooral op de opleiding van meer Afghaanse trainers. Die Afghaanse trainers geven in toenemende mate les aan agenten buiten Kunduz.

Daarnaast is het goed mogelijk dat de door Nederland opgeleide Afghanen elders de semi-militaire grenspolitie trainen. Het trainen van deze semi-militaire grenspolitie en het opleiden van mensen buiten Kunduz staat op gespannen voet met wat hierover met de Kamer is afgesproken.

Van Bommel: ‘Het goede nieuws is dat het bericht in de Volkskrant alle aanleiding geeft om de Nederlandse trainers vervroegd terug te trekken. De Afghanen kunnen immers de opleiding van agenten in Kunduz kennelijk zelf prima verzorgen. Ik zal de minister in het aankomende debat dan ook oproepen de Nederlandse trainers eerder terug te trekken. Hoe eerder de missie in Kunduz wordt beëindigd, hoe beter. Daarnaast wil ik opheldering over de verhalen dat deze mensen mogelijk grenspolitie trainen. Dat is namelijk nooit de bedoeling van de missie geweest.’