www.sp.nl/defensie

Karel Koster
SP.nl/defensie

Dossier JSF

De JSF is een miljardenverslindend project. De volledig overbodige vervanger van de F16 zorgt dan ook al jaren voor rumoer in Nederland. Het besluit van het kabinet – begin 2002 – over te gaan tot deelname aan de ontwikkeling van de JSF kon volgens de SP rekenen op grote maatschappelijke weerstand. Om het verzet tegen dit onverantwoorde kabinetsbesluit te organiseren startte de partij een grootscheepse campagne onder het motto: ‘De regering ziet ze vliegen, u ook?’ die tot doel had de Tweede Kamer over te halen geen steun te verlenen aan de aanschaf van nieuwe bommenwerpers.

Volgens de SP is er geen enkele noodzaak tot vervanging van de huidige gevechtsvliegtuigen aangezien die nog tot na 2020 meekunnen. Bovendien, welke vijanden gaan we met deze nieuwe bommenwerpers bestoken? Daar komt nog bij dat we de 800 miljoen euro die voor deelname nodig is en de ruim 6 miljard euro die de aanschaf uiteindelijk zal kosten veel beter kunnen gebruiken voor investeringen in de gezondheidszorg, het onderwijs, het openbaar vervoer en de veiligheid op straat.

De rol van de PvdA is laakbaar te noemen. Lijsttrekker Wouter Bos voerde tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van november 2006 keihard campagne tegen de JSF, hij maakte er zelfs een filmpje over. Nadat de partij in de regering met het CDA kwam, bleek er weinig meer over van de verkiezingsbelofte. In bovenstaande film vind je een compilatie van het filmpje van Wouter Bos en het protestnummer van Bob Fosko.

Ondertussen blijven de berichten van grote kostenoverschrijdingen maar komen.

Moed College
Studio SP