www.sp.nl/defensie

Karel Koster
SP.nl/defensie

Dossier Clustermunitie

Na jarenlange strijd is het eindelijk zover. Mei 2008 ondertekende een groot aantal landen - waaronder Nederland - in Dublin een vrijwel totaalverbod op clustermunitie. Deze misdadige bommen hebben in de afgelopen veertig jaar onnoemelijk veel burgerslachtoffers geëist.

De SP is al jaren actief om clusterbommen verboden te krijgen. Niet alleen in de Tweede Kamer door onder andere een initiatiefwetsvoorstel in te dienen, maar ook door actie te voeren tegen banken die investeren in dit wapentuig. Tientallen bankfilialen werden bezocht door SP’ers die klanten er op wezen dat hun bank investeerde in clustermunitie. De campagne ‘ABN Amro clusterbom – oliedom’ leidde tot een radicale beleidswijziging bij de bank.

Met de ondertekening van het verdrag in Dublin zijn nog niet alle clusterwapens de wereld uit. Grootgebruikers als de VS, Israël, China en Rusland waren niet aanwezig bij de onderhandelingen. We moeten op alle mogelijke manieren deze landen onder druk blijven zetten om de clustermunitie voor altijd te verbieden, net als dat eerder gebeurde bij landmijnen.

Studio SP