www.sp.nl/defensie

Karel Koster
SP.nl/defensie

Dossier Awacs

AWACS vliegen al zo'n 20 jaar lang over de gemeente Onderbanken - om precies te zijn het dorpje Schinveld - naar en van de Duitse NAVO-basis Geilenkirchen. Dit leidt tot grote lawaai- en stankoverlast voor de bewoners.

In plaats van dat de politiek deze mensen te hulp schoot, besloot men in 2003 een deel van het Schinveldse bos te willen kappen zodat de toestellen zwaarder beladen kunnen vliegen, met andere woorden, nog lager over de huizen heen.

De kap van deze bossen ging niet zonder protest. Bewoners protesteerden, de gemeente Onderbanken weigerde mee te werken, maar toenmalig minister Dekker besloot in 2006 iedereen opzij te zetten en het bos alsnog te laten kappen. De ontruiming van het bezette bos hield de landelijke media dagenlang bezig. Uiteindelijk bleek de minister volledig fout te hebben gezeten met haar besluit om de gemeente opzij te zetten en het bos te kappen, ze werd dan ook zwaar op de vingers getikt door de Raad van State. Niet lang daarna werd het bos symbolisch opnieuw beplant door bewoners.

De NAVO weigert de oude AWACS-motoren te vervangen voor nieuwere geluidloze motoren. De SP pleitte dan ook voor een vliegverbod van deze toestellen en vond eind 2007 een Kamermeerderheid die dit steunde. Op dit moment moet blijken of de regering ook durft te bijten naar de NAVO, wanneer deze haar voornemen doorzet om de AWACS tot 2035 te blijven inzetten.

Studio SP