www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Belangrijke overwinning in strijd tegen software-patenten

10-02-2005 • De SP heeft gisteravond een belangrijke overwinning geboekt in de strijd tegen het octrooieren van de zogenaamde triviale patenten. Met 71 tegen 69 stemmen werd een motie aangenomen van SP Tweede-Kamerlid Arda Gerkens die staatssecretaris oproept om de stemming over de richtlijn tegen te houden totdat er duidelijkheid is over een herstart van de procedure.

Arda GerkensDe Europese Commissie kwam afgelopen jaar in botsing met het Europees Parlement toen zij alle wensen op het gebied van software octrooiering volledig negeerde. Door deze octrooiering zal de innovatie op het gebied van software de nek worden omgedraaid.

Voornamelijk de kleine bedrijven en softwareontwikkelaars zullen niet het geld of de tijd hebben om hun uitvindingen te patenteren. Bovendien zal de ontwikkeling van ’open source’ software nog moeilijker worden. In Amerika heeft dit er al voor gezorgd dat grote software-ontwikkelaars niet meer ontwikkelen, maar op zoek gaan naar patenten.

Door in te stemmen met de SP-motie reikt de Tweede Kamer het Europees Parlement de helpende hand. Het Europarlement wil de behandeling van de richtlijn voor softwarepatenten helemaal over doen. Naar verwachting zal het parlement daartoe binnenkort een verzoek indienen bij het dagelijks bestuur van de EU. De Europese regeringen wilden alsnog met het voorstel voor softwarepatenten instemmen. Het aannemen van de motie-Gerkens betekent voor hen een streep door de rekening. Als het aan de Tweede Kamer ligt, komt de richtlijn voorlopig namelijk niet als hamerstuk op de agenda van een Europese raad voor ministers. Als de voorzitter van de Europese Commissie de richtlijn toch op de agenda wil zetten, moet de Nederlandse regering zich daartegen verzetten, zo heeft de Kamer besloten.

Arda Gerkens: “Dit is een belangrijke stap in de strijd tegen de triviale softwarepatenten. Als deze richtlijn door zou gaan zoals de Commissie het voorstelt, is dat funest voor de software-ontwikkeling in Europa en de innovatie in Nederland. Ik ben blij met deze overwinning, maar de strijd is nog niet gestreden.”

SP Nieuws

Laatste berichten