www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

FNV- en SP-protest bij aandeelhoudersvergadering asbestproducent James Hardie

17-09-2004 • Vanochtend voerde de SP samen met FNV Bondgenoten actie tijdens de aandeelhoudersvergadering van het bedrijf James Hardie in Amsterdam. Bij deze actie waren tevens diverse vakbondsvertegenwoordigers uit Australië en Engeland aanwezig en de voorzitters van de asbestcomités uit Australië en Nederland. Eén van de slachtoffers van het bedrijf die aan asbestose lijdt sprak tijdens de vergadering de aandeelhouders aan op hun verantwoordelijkheid.

Met behulp van flyers en spandoeken riepen de demonstranten de aanwezige aandeelhouders op tegen de jaarrekening van James Hardie te stemmen, totdat de multinational de garantie geeft om de beloofde schadevergoeding tot op de laatste cent uit te betalen.

James Hardie was de grootste producent van asbest in Australië en is verantwoordelijk voor meer dan de helft van alle asbestslachtoffers in dat land. Door het moederbedrijf in Nederland te vestigen, ontloopt de multinational schadeclaims van duizenden asbestslachtoffers in Australië, aangezien Nederland geen aansprakelijkheidsverdrag heeft met dat land.

Twee weken geleden bezweek James Hardie onder politieke en maatschappelijke druk vanuit zowel Australië als Nederland en beloofde het de slachtoffers te compenseren. Het voorstel van James Hardie bleek echter veel kleine lettertjes te bevatten, die het onacceptabel maakte voor de slachtoffers en vakbonden. Zij hebben dit kluitje in het riet
dan ook afgewezen.

SP-Kamerlid Krista van Velzen nam deel aan de actie: "De kwestie rondom James Hardie heeft in Australië grote maatschappelijke en politieke onrust veroorzaakt. Dit soort malafide bedrijven mogen Nederland niet als vluchthaven gebruiken." Ook FNV Bondgenotenvoorzitter Henk van der Kolk was bij de actie aanwezig. Hij riep de Nederlandse regering op haar verantwoordelijkheid te nemen: "De regering moet in Europees verband afspraken maken over wat te doen als dit soort bedrijven zich in Europa wil vestigen. Nu is Nederland EU-voorzitter, dus nu moet het kabinet handelen".

SP Nieuws

Laatste berichten