www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

SP grote winnaar bij raadsverkiezingen Emmen

29-10-1997

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in Emmen heeft de SP een klinkende overwinning behaald. De partij klom van 2 zetels (6,4 procent) naar 4 zetels (10,4 procent) en werd daarmee de derde partij in Emmen, achter PvdA en CDA. Een groei die des te frappanter is, omdat de aanleiding voor de verkiezingen een gemeentelijke herindeling was, waarbij Emmen samengevoegd is met Schoonebeek, waar nog geen SP-afdelingen was. Emmen was overigens de enige van de 11 nieuwe Drentse gemeenten waar de SP deelnam aan de verkiezingen.
De SP heeft in de raad van Emmen de afgelopen jaren krachtig oppositie gevoerd. Daar was ook alle aanleiding toe. In 1995 maakte de SP een schandaal openbaar over geknoei met declaraties door top-ambtenaren. De wethouders moesten aftreden en de burgemeester werd vervangen. "Onze opstelling in deze crisis heeft voor veel goodwill gezorgd," zegt een tevreden SP-lijstaanvoerder Hans van Rossem. "Net als onze acties tegen de enorme verhoging van de onroerende-zaakbelasting."
De SP was de enige landelijke partij die in Emmen winst behaalde. De PvdA en GroenLinks moesten elk een zetel inleveren. D66 zelfs drie.

SP Nieuws

Laatste berichten