www.sp.nl/cultuur

Debbie Brenkman
SP.nl/cultuur

/cultuur :: Nieuws

Petitie-aanbieding Ruim 260.000 mensen hebben petitie getekend tegen bezuinigingen

Van Dijk: De publieke omroep verdient onze warme steun

09-10-2013 De SP was woensdag aanwezig bij de demonstratie tegen de omroepbezuinigingen. Deze week is het debat over het plan om nog eens 100 miljoen te bezuinigen op de publieke omroep. Een plan dat – naast de coalitie van VVD en PvdA - alleen wordt gesteund door de PVV.

9 oktober: demonstratie tegen omroepbezuinigingen

07-10-2013 Op initiatief van de Publieke Omroep vindt er op woensdag 9 oktober een protest plaats tegen de bezuinigingen. Na de bezuiniging van 200 miljoen door Rutte 1, wil Rutte 2 daar bovenop nog eens 100 miljoen bezuinigen.

Van Dijk: Geef TV-kijker invloed op zenderaanbod

04-06-2013 Om te voorkomen dat kabelbedrijven te machtig worden, moeten TV-kijkers invloed krijgen op het zenderaanbod. Dat stelde SP-Kamerlid Jasper van Dijk dinsdag voor in het debat over de Mediawet. Van Dijk: ‘Zonder consumenteninvloed bepalen kabelbedrijven eenzijdig de samenstelling van het zenderaanbod. Desgewenst kunnen zij zenders schrappen of in dure pluspakketten stoppen. De oprichting van een zenderraad voorkomt dat kijkers worden overgeleverd aan de grillen van het kabelbedrijf.’

Europarlement deelt klap uit aan te machtige commerciële media

31-01-2013 De commissie justitie en binnenlandse zaken van het Europarlement heeft vandaag brede steun gegeven aan het adviesrapport over audiovisuele mediadiensten van SP-Europarlementariër Dennis de Jong. De Jong: ‘Het moet afgelopen zijn met het gezeur van de commerciële media over het internetgebruik door de publieke omroep. De publieke omroep heeft een informatietaak die niet ophoudt bij radio en tv, juist op internet is ruimte voor achtergrondinformatie bij het nieuws en voor aanvullende programma's. Het Europees Parlement heeft vandaag ruim baan gemaakt voor de publieke omroep.’

Roemer op de bres voor Mediafonds

17-12-2012 SP-leider Emile Roemer heeft vanmiddag de actievoerders voor het behoud van het Mediafonds een hart onder de riem gestoken. Net als de aanwezige film- en documentairemakers vreest Roemer dat afschaffing van het fonds – zoals het kabinet wil – zal leiden tot een kaalslag in productie van films en documentaires.

pleidooi De Jong voor sterke publieke omroep vindt gehoor in Europees Parlement

17-12-2012 De publieke omroep heeft een belangrijke taak in het vormen van de publieke opinie en om te zorgen dat er een veelkleurigheid aan meningen op televisie is en blijft. Dat staat in het rapport van SP-Europarlementariër Dennis de Jong dat vandaag in het Europees Parlement besproken werd. De Jong: ‘Anders dan de Nederlandse regering lijken de meeste fracties in het Europees Parlement zich duidelijk bewust van de belangrijke maatschappelijke rol van de publieke omroep. Het EP wil dat een pluriforme en toegankelijke publieke omroep ruim baan krijgt en geen last krijgt van Europese concurrentieregels. Ook steunt het EP mijn eis voor een onderzoek naar eigendomsverhoudingen binnen de commerciële omroep om te voorkomen dat commerciële mediaconglomeraten die aan het ontstaan zijn, teveel macht krijgen.’

Van Dijk: steun voor Mediafonds en Metropole Orkest

09-12-2012 Het kabinet moet het Mediafonds en het Metropole Orkest van de ondergang redden. Dat voorstel doet SP Kamerlid Jasper van Dijk morgen bij het debat over de Mediabegroting. ‘Als de regering kwaliteit wil bij de publieke omroep, moet je deze voorzieningen niet afbreken, maar koesteren. Het Mediafonds staat pal voor prachtige documentaires, het Metropole Orkest is één van de beste orkesten ter wereld.’

Genade

Stop afbraak publieke omroep en cultuurbeleid

13-12-2010 'De bezuinigingen op cultuur en de publieke omroep leiden tot een enorme kaalslag op het aanbod.' Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk maandag tijdens de debatten over cultuur en media. 'De SP gaat akkoord met bezuinigingen op bureaucratie en overhead, maar dat kan nooit leiden tot een bezuiniging van 400 miljoen in totaal. Dat moet van tafel.' Van Dijk zal ook voorstellen om de salarissen van bestuurders en managers in de cultuursector te begrenzen tot het salaris van een minister. Hetzelfde geldt nu al voor de publieke omroep en het onderwijs.

Stop de kaalslag

Oproep: Steun de acties voor behoud van cultuur

18-11-2010 Op zaterdag 20 november voert de cultuursector overal in het land lokale actie tegen de bezuinigingen op kunst en cultuur. De SP roept iedereen op deze acties te ondersteunen. Ook op de nieuwe ledendag van de SP - aanstaande zaterdag in de Tweede Kamer in Den Haag - zal er speciale aandacht worden geschonken aan de culturele kaalslag die dreigt. SP-fractievoorzitter Emile Roemer: 'Cultuur is één van de pijlers onder onze beschaving. Dat rechtse politici daarin zo blind de bijl zetten is voor mij een voorteken van waar zij met ons land naar toe willen. Dat is een kille, grauwe wildernis waarin alles wat kwetsbaar is, geen waarde meer heeft.'

Van Dijk: 'Pak megasalarissen publieke omroep aan'

22-09-2010 Nog altijd verdienen 15 presentatoren bij de publieke omroep meer dan de minister-president. Dit ondanks een eerder aangenomen motie van SP-Kamerlid Jasper van Dijk om de salarissen onder de JP-norm te brengen. 'Bezuinigingen zijn aan de orde van de dag, maar presentatoren komen nog altijd weg met een riant salaris.' Van Dijk dringt aan op wetgeving tegen de zelfverrijking aan de top in Hilversum.

Moed College
Studio SP