www.sp.nl/cultuur

Fractiemedewerkers:
Debbie Brenkman
SP.nl/cultuur
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Dijk roept op tot acties tegen cultuurbezuinigingen

10-06-2011 • 'Het wordt tijd voor actie tegen de kille bezuinigingen op cultuur. De botte bijl van staatssecretaris Zijlstra moet gestopt worden,' aldus SP-Kamerlid Jasper van Dijk. De regering wil 200 miljoen bezuinigen op cultuur. Een klein bedrag op de totale bezuinigingen van 18 miljard, maar een bomaanslag op de cultuursector. Van Dijk: 'Het leidt tot een enorme verschraling van het aanbod. Bovendien komen duizenden mensen zonder baan te zitten.'

Jasper van DijkMet zijn snoeiplan trekt Zijlstra zich niets aan van het advies van de Raad voor Cultuur. Die had gepleit voor enig uitstel, zodat de sector kon inspelen op de nieuwe situatie. Van Dijk: 'De Raad voor Cultuur kan blijkbaar worden opgeheven, aangezien Zijlstra het advies in de prullenbak gooit. Theaters, orkesten, podia: niets blijft gespaard in de plannen van het kabinet. Dat vraagt dus ook om een gezamenlijke aanpak vanuit de kunstwereld zelf. Cultuurliefhebbers komen uit alle hoeken van de samenleving: arm en rijk, hoog en laagopgeleid. De hele cultuursector moet van zich laten horen voorafgaand aan het debat op 27 juni. Eerder werd de BTW-verhoging uitgesteld, laten we nu alles op alles zetten om deze bezuinigingen van tafel te krijgen.'