www.sp.nl/cultuur

Fractiemedewerkers:
Debbie Brenkman
SP.nl/cultuur
Actie cultuur Eerste Kamer Actievoerders wezen de leden van de Eerste Kamer nogmaals op de grote weerstand in het land tegen de verhoging van het BTW-tarief. Helemaal links SP-senator Arjan Vliegenthart
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Eerste Kamer roept Rutte ter verantwoording over BTW podiumkunsten

21-12-2010 • Op voorstel van SP-fractievoorzitter Kox moet Minister-president Rutte zich vanmiddag verantwoorden in de Eerste Kamer over voorgestelde verhoging van de BTW op podiumkunsten per 1 januari van 6 naar 19%. De Senaat vindt dat onaanvaardbaar en accepteert de weigering van de regering niet om een daartoe strekkende motie uit te voeren.

Volgens Kox introduceert de regering een nieuwe staatsleer: 'Als de Eerste Kamer iets opdraagt aan de regering, vraagt de regering aan de coalitiepartijen in de Tweede Kamer of het mag. Zo niet, dan is de Eerste Kamer uitgepraat. De eerdere belofte van de premier om goed samen te werken met de Senaat gaat hiermee in de prullenbak. Zo vraagt de regering om grote problemen. Die liggen nu vandaag helemaal open op tafel.'

Naar verwachting komt premier Rutte om 17.00 uur voor het debat met de fractievoorzitters naar de Senaat. Daarna stemt de Kamer over het Belastingplan. Voorafgaand komt een breed gesteunde motie in stemming die eist dat de BTW-verhoging op podiumkunsten zeker tot 1 september 2011 wordt uitgesteld.