www.sp.nl/cultuur

Fractiemedewerkers:
Debbie Brenkman
SP.nl/cultuur
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Omroeporkesten voeren actie tegen bezuinigingen

26-10-2010 • ‘Stop de opheffing van de omroeporkesten’. Dat was het motto van het Muziekcentrum van de Omroep (MCO) dat vandaag actie voerde in de Tweede Kamer. Het Kabinet wil het Metropole Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest, de Radio Kamer Filharmonie en het Groot Omroepkoor afschaffen. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: ‘Deze orkesten worden door talloze mensen gewaardeerd. Naast de veel geprezen uitvoeringen, zorgt het MCO voor muziekeducatie. Het is van de zotte om de orkesten botweg af te schaffen.’

Van Dijk gaat ervan uit dat de regering terugkomt op het foute plan. Vandaag werd al duidelijk dat de VVD wil kijken of de orkesten gered kunnen worden. De SP steunt ook andere acties tegen de bezuinigingen op kunst en cultuur, zoals op 22 november in Amsterdam.

Actie MCO

Het Kabinet wil 200 miljoen bezuinigen op cultuur, ruim 20 procent van het budget. De WWIK, de inkomensvoorziening voor kunstenaars wordt afgeschaft en de toegangskaartjes voor podiumkunsten als toneel, muziek en dans worden fors in prijs verhoogd omdat de BTW van 6 naar 19% gaat. Tot overmaat van ramp hebben ook de gemeentes steeds minder geld te besteden aan cultuur, zoals bibliotheken, amateurkunst en muziekscholen. ‘Er is werk aan de winkel, we gaan ervoor zorgen dat de cultuur geen slachtoffer wordt van ondoordachte bezuinigingen’, aldus Van Dijk