www.sp.nl/cultuur

Fractiemedewerkers:
Debbie Brenkman
SP.nl/cultuur
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Dijk: 'Pak megasalarissen publieke omroep aan'

22-09-2010 • Nog altijd verdienen 15 presentatoren bij de publieke omroep meer dan de minister-president. Dit ondanks een eerder aangenomen motie van SP-Kamerlid Jasper van Dijk om de salarissen onder de JP-norm te brengen. 'Bezuinigingen zijn aan de orde van de dag, maar presentatoren komen nog altijd weg met een riant salaris.' Van Dijk dringt aan op wetgeving tegen de zelfverrijking aan de top in Hilversum.

Van Dijk vindt dat het omroepgeld bedoeld is voor programma's, niet voor verrijking van presentatoren. De regering heeft echter nog altijd geen wet gemaakt die de topsalarissen aan banden legt. Er mogen nu zelfs acht ‘uitzonderingen’ worden gemaakt voor presentatoren die volgens Hilversum ‘onmisbaar’ zijn. Van Dijk: 'Met dit soort uitzonderingen is het einde zoek. Omroeppresentatoren dienen genoegen te nemen met een normaal salaris. Het valt bovendien niet uit te leggen dat zij drie tot vier ton verdienen, terwijl er op de omroep moet worden bezuinigd. Gebruik het belastinggeld voor programma’s, niet voor zakkenvullerij.'