www.sp.nl

Emile Roemer:

De carnavalsgedachte

Emile Roemer

Ieder jaar met kerst hoor of lees je tal van kerstgedachten. We denken aan elkaar en wensen elkaar het allerbeste.

Afgelopen weekend heb ik carnaval gevierd en tussen het hossen door vroeg ik me af, is er ook een 'carnavalsgedachte'. Ik dacht het wel. Leg je oor maar eens te luister bij een pronkzittingsavond of kijk maar eens goed naar een carnavalsoptocht.

Naast tal van leuke grappen, woordspelingen en mooi versierde wagens, zie, hoor en lees je hoe gewone mensen denken over alledaagse onderwerpen. Dan zie je waar ze zich, naast het feesten, eigenlijk druk om maken. Zo zag ik tal van carnavalswagens over de waanzin van de verkoop van energiebedrijven, de ergernis van mensen over het bestaan van voedselbanken, een prachtige wagen over 'graaien aan de top' en vroeg een carnavalsgroep zich af wie de crisis gaat betalen: de ouderen? De gezondheidszorg? Het onderwijs?

Rond de kerst willen we iets met onze kerstgedachte doen, in de praktijk brengen. Dan maken we graag mensen in onze omgeving blij, helpen we anderen en maken we goede voornemens waar. Laten we rond de carnaval onze 'carnavalsgedachten' ook eens omzetten in daden. Dan stoppen we die waanzinnige verkoop van onze nutsvoorzieningen, worden ouderen, zieken en mensen zonder werk niet het kind van de rekening bij de crisis, investeren we juist in de zorg en het onderwijs en pakken we eindelijk het gegraai aan de top eens aan.

Hè, wat kan carnaval toch inspirerend zijn. Alaaf!

Eerder deze week:

RSS-feed SP-columns RSS 2.0
Wat kun je met RSS?

Blijf op de hoogte

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief van Emile Roemer en belangrijk nieuws van de SP:

SP Nieuws
Studio SP