column

Leve de solidariteitsregeling!

Voor welk probleem is de politieke pesterij van Plasterk een oplossing?

Volgens demissionair PvdA-minister Plasterk is het een slechte zaak dat Kamerleden, wethouders, gedeputeerden en raadsleden van de SP een deel van hun vergoeding in hun idealen investeren. Bestuurders en volksvertegenwoordigers voor de SP dragen namelijk een deel van hun salaris af aan de SP. Hierdoor is de SP niet afhankelijk van sponsoren en bedrijven.

Volgens het  AD en RTL, roept de minister gemeenten en provincies op om niet meer mee te werken aan de solidariteitsregelging van de SP. Afgelopen maanden heeft Plasterk tevergeefs geprobeerd om in gesprekken met gemeenten en provincies de solidariteitsregeling van de SP te verbieden. Dit is niet gelukt. De enige manier voor de minister om de solidariteitsregeling van de SP te verbieden is door de grondwet aan te passen.

Het is opmerkelijk dat Plasterk zijn brief aan de gemeenten en provincies eerst naar media stuurt. Dat bevestigt een bewuste partijpolitieke aanval op de SP-Solidariteitsregeling. Maar onze solidariteitsregeling zal altijd blijven bestaan. De brief van Plasterk is pure pesterij. Gemeenten en provincies hebben laten weten dat hij kan barsten met zijn plannen en wettelijk heeft hij geen poot heeft om op te staan.

De aanval van Plasterk op de solidariteitsregeling van de SP is een aanval op de activisten van de SP in de buurten, wijken, gemeenteraden en Provinciale Staten. Blijkbaar maakt het feit dat onze mensen het niet voor het geld doen en dat onze partij het van belang vindt om niet alleen afhankelijk te zijn van subsidie van de overheid of grote geldschieters, de gevestigde orde zo bang, dat alles uit de kast wordt gehaald om onze solidariteitsregeling te verbieden.

Demissionair PvdA-minister Plasterk kan de boom in. Solidariteit kun je niet verbieden. Onze regeling zal blijven bestaan. Gisteren, vandaag en morgen!

Thijs Coppus
SP-Penningmeester